سرانه مصرف آبزیان در ایران از متوسط جهانی ۱۰ کیلو کمتر است

در حال حاضر قیمت‌ هر کیلو ماهی قزل‌آلا بیش از ۷۰ هزار تومان است 

در طول ۴۰ سال گذشته، تولید آبزیان در ایران ۴۰ برابر شده است - اقتصادانلاین

رئیس سازمان شیلات ایران اعلام کرده که سرانه مصرف آبزیان در ایران از متوسط جهانی ۱۰ کیلو کمتر است. به گفته نبی‌الله خون‌میرزایی، سرانه مصرف آبزیان در جهان ۲۴ کیلو است ولی در ایران این مقدار به ۱۳ کیلو و ۴۰۰ گرم رسیده است. 

خون‌میرزایی با بیان اینکه در حال حاضر، تولید شیلات در ایران یک میلیون و ۲۷۰ هزار تن در سال است، اظهار داشته که قرار است در یک برنامه چهارساله، این میزان به دو برابر افزایش یابد. بر اساس اعلام معاون وزیر جهاد کشاورزی، تولید میگو هم در سال ۱۴۰۰ سه تا چهار برابر سال گذشته بوده است و زیرساخت‌های پرورش میگو و ماهیان گرم‌آبی و پرورش ماهی در دریا نیز تا پایان سال ۱۴۰۰ آماده می‌شوند؛ اما با وجود آمارهای رئیس سازمان شیلات مبنی بر رشد پرورش آبزیان در ایران، مصرف این ماده غذایی در ایران با متوسط جهانی فاصله زیادی دارد. 

رئیس سازمان شیلات افزایش سرانه مصرف آبزیان در ایران را به فرهنگ‌سازی در این زمینه با مشارکت «دستگاه‌های فرهنگ‌ساز» مشروط دانسته است. او در مورد به خبرگزاری ایلنا گفته است: «محیط‌های آموزشی از مهدکودک تا دانشگاه و محیط‌های اداری و نظامی باید در این زمینه همکاری و کار کنند.» این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که درصد زیادی از مردم از ارزش غذایی آبزیان آگاه‌اند اما قدرت خرید آن‌ها را ندارند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، رئیس سازمان شیلات پایین بودن سرانه مصرف آبزیان در ایران به دلیل افزایش قیمت‌ها را رد کرده و گفته است که باید ببینیم که پروتئین آبزیان با چه نوع پروتئین دامی دیگری مقایسه می‌شود. به گفته او، آبزیان منبع پروتئینی فراسودمند و برترند و از چهار گونه ماهیان گرم‌آبی پرورشی، قیمت دو گونه آن‌ها کمتر از ۱۵ هزار تومان است. 

خون‌میرزایی قیمت ماهی قزل‌آلا سر مزرعه را بالای ۵۰ هزار تومان اعلام کرده است اما نگاهی به قیمت‌های روز بازار نشان می‌دهد که هر کیلو ماهی قزل‌آلا با قیمت بیش از ۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. 

این مقام وزارت کشاورزی نقش واسطه‌ها را در افزایش نرخ ماهی موثر دانسته و گفته است: «اتحادیه‌ها در شبکه توزیع ضعیف عمل می‌کنند؛ از این‌رو بهتر است برای تعدیل قیمت‌ها واسطه‌گری‌ها را کاهش بدهیم.» 

در سال‌های اخیر، افزایش قیمت کالاهای اساسی و مواد خوراکی بسیاری از موادغذایی سرشار از ویتامین و پروتئین را از سفره مردم ایران حذف کرده است. در ماه‌های گذشته گزارش‌هایی منتشر شده است که از کاهش سرانه مصرف گوشت قرمز، برنج، مرغ و ماهی در ایران به دلیل گران شدن این موادغذایی خبر می‌دهد.

پیش‌تر محمد میررضوی، دبیر انجمن سندیکای صنایع کنسرو، گفته بود که قیمت تن ماهی در تابستان ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۷۰ درصد بیشتر شده است؛ به‌ طوری‌ که در حال حاضر، متوسط قیمت یک کنسرو ماهی در بازار حدود ۲۷ هزار تومان است؛ در حالی که در تابستان ۱۳۹۹، هر قوطی ۱۸۰ گرمی تن‌ماهی حدود ۱۶ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت داشت. 

سازمان شیلات ایران مدعی است که در طول ۴۰ سال گذشته، تولید آبزیان در ایران ۴۰ برابر شده است. 

بیشتر از اقتصاد