یک مطالعه‌ نشان داد که در طول همه‌گیری، زنان و جوانان بیشتر وزن اضافه کردند

به گفته کارشناسان، وزن بدن احتمالا در اثر کاهش فعالیت بدنی و افزایش غذا خوردن احساسی بالا می‌رود

۳۲ درصد از ۹۳۸ هزار و ۱۶۴ شرکت‌کننده براساس شاخص توده بدنی خود از اولین قرنطینه در بریتانیا در گروه «وزن سالم» قرار گرفتند-Canva

بر اساس یک مطالعه جدید، زنان در سال اول همه‌گیری کووید-۱۹ بیش از مردان در معرض افزایش وزن بوده‌اند.

در افرادی که پیش از شروع همه‌گیری دارای اضافه وزن در نظر گرفته می‌شدند، زنان ۱۳ درصد و در مقایسه، مردان ۹ درصد چاق شدند.

این پژوهش که در کنگره اروپایی چاقی در هلند ارائه شد، شاخص توده بدنی تقریبا یک میلیون بزرگسال در بریتانیا را در مارس ۲۰۲۰ و سال بعد از آن بررسی کرد.

کارشناسان دانشگاه لستر و بیمارستان عمومی لستر دریافتند در حالی که اکثر افراد تقریبا همان وزن را حفظ کردند، احتمال اضافه وزن و انتقال به «گروه» وزنی جدید در افراد زیر ۴۵ سال بیشتر بود.

۳۲ درصد از ۹۳۸ هزار و ۱۶۴ شرکت‌کننده براساس شاخص توده بدنی خود از اولین قرنطینه در بریتانیا در گروه «وزن سالم» قرار گرفتند. ۳۵ درصد دیگر «اضافه وزن» داشتند و ۳۳ درصد نیز «چاق» بودند.

تجزیه و تحلیلی ژرف‌تر از حدود ۲۷۴ هزار نفر نشان داد که وزن ۸۳ درصد از افرادی که قبل از قرنطینه وزن «سالم» داشتند، ثابت ماند؛ در حالی که ۱۴ درصد به وزنشان اضافه شد یا چاق شدند. حدود سه درصد نیز به گروه کم‌وزن منتقل شدند.

در افرادی که در مارس ۲۰۲۰ اضافه وزن داشتند، ۱۱ درصد وزن اضافه کردند؛ در حالی که ۱۲ درصد کاهش وزن داشتند.

در میان افراد گروه چاق، ۹ درصد کاهش وزن و پنج درصد افزایش وزن داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر دیوید کلوکر، از دانشگاه لستر، گفت:«دوره‌های طولانی قرنطینه روال‌ زندگی‌های روزانه را مختل کرد و غذا خوردن سالم و تناسب اندام برای مردم به چالش بدل شد؛ با خوردن‌های احساسی و تعطیلی باشگاه‌ها احتمالا این روند تشدید می‌شود.»

«با وجود این، برای درک دلایل پنهان این تغییرها در وزن بدن و سطح چاقی، باید پژوهش‌های بیشتری انجام شود.» بین گروه‌های سنی نیز تفاوت‎‌‌‌‌هایی دیده شد. در جوانان، ۱۷ درصد از بزرگسالان دارای «اضافه وزن» به وزنشان افزوده شد و به گروه «چاق» منتقل شدند؛ درحالی که این میزان در گروه‌های سنی دیگر بین هفت تا ۱۳ درصد بود.

نویسندگان این مطالعه گفتند که افراد بالای ۷۵ سال به احتمال زیاد در سال اول همه‌گیری، کاهش وزن داشتند.

 توماس ییتس که در این پژوهش همکاری داشت نیز گفت که افزایش وزن در طول همه‌گیری به افزایش مشکلات سلامتی بین مردم منجر می‌شود.  

ییتس افزود: «پیامدهای افزایش وزن حتی به میزان اندک در سطح جامعه در جوانان و زنان به دیابت، بیماری قلبی، سرطان‌ها و سایر مشکلات جدی سلامت مرتبط با چاقی در دهه‌های آینده می‌انجامد؛ مگر آنکه برای معکوس کردن آثار قرنطینه اقدام شود.»

سال گذشته، یک نظرسنجی در مقیاسی کوچک‌تر از پنج هزار بزرگسال در انگلستان، نشان داد که بیش از ۴۰ درصد در طول همه‌گیری افزایش وزن داشته‌اند و ۲۱ درصدشان یک سنگ [حدود شش کیلوگرم] یا بیشتر چاق شده‌اند.

در ماه آوریل، قانونی جدید اجرایی شد که رستوران‌ها، کافه‌ها و بیرون‌برها را ملزم می‌کرد [میزان] در فهرست‌غذاها و وب‌سایت‌های خود کالری را ذکر کنند.

این تغییر سیاست در ماه مه گذشته، به منزله بخشی از برنامه دولت برای مقابله با به اصطلاح همه‌گیری چاقی و کمک به مردم برای انتخاب سالم‌تر هنگام صرف غذا پیشنهاد داده شد.

این اقدام به انتقادهای گسترده موسسات خیریه اختلال خوردن منجر شد که می‌گفتند برچسب میزان کالری پریشانی و اضطراب افراد مبتلا به اختلال خوردن را در پی دارد. 

© The Independent

بیشتر از زندگی