محرومیت تیم زنان روسیه از حضور در مسابقات اروپایی و مقدماتی جام جهانی

تهاجم نظامی روسیه به اوکراین پیامدهای متعددی برای این کشور به دنبال داشته است

برخی از هواداران ورزشی معتقدند که این اقدام‌ها می‌تواند منجر به برخوردهای نژادی با مردم روسیه شود- Oriental Image via Reuters Connect

اتحادیهٔ فوتبال اروپا، یوفا، روز دوشنبه اعلام کرد که تیم زنان روسیه را از حضور در مسابقات قهرمانی اروپا و مقدماتی جام جهانی که سال آینده برگزار می‌شود، محروم کرده است.

یوفا همچنین روسیه را از امکان درخواست برای میزبانی مسابقات «یورو»ی مردان در سال‌های ۲۰۲۸ و ۲۰۳۲ محروم کرده است، و هیچ باشگاه روسی نیز اجازه حضور در رقابت‌های اروپایی فصل آینده نخواهد داشت.

پیش‌تر، فیفا نیز اعلام کرده بود که روسیه حق ندارد در مسابقه‌هایی که این نهاد برگزار می‌کند، حضور یابد. با این حکم، مسیر حضور روسیه در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر سد شد.

از سوی دیگر، کمیته بین‌المللی المپیک (آی‌او‌سی) نیز از فدراسیون‌های بین‌المللی ورزش خواسته است که برای «حفظ یکپارچگی مسابقات ورزشی جهانی»، ورزشکاران روس و بلاروسی را از شرکت در رویدادهای خود محروم کنند.

حالا به نظر می‌رسد که تیم‌های فوتبال زنان روسیه نیز بخت حضور در مسابقات بین‌المللی را از دست داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمله نظامی روسیه به اوکراین پیامدهای متعددی برای این کشور در پی داشته است. تحریم‌های اقتصادی، انزوای سیاسی، و اکنون ورزشی، از پیامدهایی ناگواری است که این اقدام مسکو به دنبال داشته است. در پی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، فدراسیون‌های جهانی ورزشی و برخی تیم‌های ملی رسما اعلام کردند که حاضر نیستند روسیه را در یک مسابقه رسمی بین‌المللی همراهی کنند.

با این حال، روسیه به دادگاه بین‌المللی ورزش شکایت کرد، اما بر اساس حکم نهایی، آن شکایت نیز راه به جایی نبرد.

برخی از هواداران ورزشی معتقدند که این اقدام‌ها می‌تواند منجر به برخوردهای نژادی با مردم روسیه شود. این نگرش، منجر به طرح این خواسته شده است که ورزشکاران روس در صورت ابراز برائت از حمله نظامی روسیه، بتوانند در مسابقات ورزشی حضور یابند.

در عین حال، با توجه به وضعیت داخل روسیه، به ‌نظر می‌رسد که پذیرش این درخواست نیز برای ورزشکاران دشوار است، زیرا می‌تواند آنان را در معرض بازخواست‌ یا گرفتاری‌های امنیتی دیگری در داخل کشور قراردهد.

بیشتر از فوتبال