لغو محدودیت اهدای خون مردان همجنس‌گرا و دوجنس‌گرا در کانادا

سازمان انتقال خون کانادا پرسشنامه‌ای را درباره رفتار جنسی پرخطر در اختیار اهداکنندگان خون قرار می‌دهد

کانادا و اقدامی تازه در راستای حمایت از دگرباشان جنسی - Getty Images via Canva

به زودی در کانادا، دیگر اهدای خون افرادی که گرایش جنسی متفاوت دارند، ممنوع نخواهد بود و همه اهداکنندگان خون، صرف‌نظر از اینکه چه گرایش جنسی دارند و جنسیت آن‌ها چیست، از نظر رفتارهای جنسی پرخطر غربالگری خواهند شد.

بر اساس اعلامیه سازمان انتقال خون کانادا در روز پنجشنبه، ۲۸ آوریل، محدودیت‌های اهدای خون مردان همجنس‌گرا و دوجنس‌گرا که به بحران شیوع ویروس اچ‌آی‌وی و بیماری ایدز در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ مربوط می‌شد، منتفی می‌شود.

وزارت بهداشت این کشور در بیانیه‌ای، اعلام کرد: «بر اساس رویکرد تازه غربالگری، سازمان انتقال خون کانادا پرسشنامه‌ای درباره رفتار جنسی را در اختیار اهداکنندگان خون و پلاسما قرار می‌دهد. این اقدام که تا آخر سپتامبر ۲۰۲۲ به اجرا درمی‌آید، نقطه عطفی مهم برای داشتن یک سیستم اهدای خون فراگیرتر است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این حرکت در ادامه چندین تحول دیگر در روند اهدای خون در طول دهه گذشته، انجام می‌شود؛ دولت کانادا اهدای خون مردان همجنس‌گرا را به‌تدریج از حالت ممنوعیت کلی به دوره انتظاری پنج ساله، سپس سه ساله و به‌تدریج تا سال ۲۰۱۹ به ۳ ماهه کاهش داد. این بدین معنی بود که مردان همجنس‌گرا که در طی آن دوره معین، با جنس موافق خود رابطه جنسی داشتند، نمی‌توانستند خون اهدا کنند. اما قانون کنونی به مردان اجازه می‌دهد با وجود داشتن هرگونه گرایش جنسی از جمله همجنسگرا یا دوجنس‌گرا بودن، تنها با اثبات نداشتن رابطه مقعدی طی سه ماه پیش از اهدای خون، بتوانند خون و پلاسما اهدا کنند.

این گامی بلند در راستای توجه به حقوق دگرباشان جنسی است، ولی همچنان بسیاری از منتقدان را ناراضی نگه می‌دارد؛ چرا که محدودیت برای این مردان فقط کمتر شده اما کاملا از بین نرفته است. منتقدان برای سال‌های متمادی، سیاست گذشته را تبعیض‌آمیز و بی‌ارتباط با علم می‌دانستند. بر اساس پژوهش‌های سازمان بهداشت کانادا (Health Canada)، خطرات فعلی ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی از منبع خون اهدایی، با توجه به تمام نمونه‌های آزمایش‌شده، «بسیار پایین» و یک در ۲۰.۷ میلیون تخمین زده شده است.

با این نکته که در سال‌های اخیر، هیچ‌گونه ردی از ویروس اچ‌آی‌وی در خون‌های اهدایی دیده نشده است.

ممنوعیت کامل اهدای خون مردان همجنس‌گرا و دوجنس‌گرا به رسوایی سال ۱۹۹۲ برمی‌گردد که در پی آن، هزاران کانادایی بعد از دریافت خون، به ویروس اچ‌آی‌وی آلوده شدند. در آن زمان، مسئولیت آزمایش و غربالگری خون‌های اهدایی با صلیب سرخ کانادا بود که با این رسوایی نشان داد در این کار شکست خورده است.

به دلیل ابتلای هزاران کانادایی به این ویروس کشنده (دست‌کم در آن زمان)، حدود هشت هزار کانادایی جان خود را از دست دادند و بر اساس گزارش رسانه‌های داخلی کانادا، بسیاری از مردم ژاپن، آلمان و بریتانیا نیز با دریافت خون اهدایی وارداتی به کشورشان، آلوده و به بیماری ایدز مبتلا شدند.

از دیگر کشورهایی که در حرکتی مشابه، برای برداشتن یا کاهش محدودیت‌های مربوط به اهدای خون اقدام کرده‌اند، می‌توان فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، اسرائیل و بریتانیا را نام برد.

 در ایران امکان آشکارسازی گرایش جنسی به جز دگرجنس‌گرایی  وجود ندارد. سابقه رفتارهای پر خطرو سابقه خالكوبی و حجامت از مواردی است که از سوی سازمان انتقال خون به عنوان محدودیت در اهدای خون عنوان شده است.