صدای صورتی: وقتی علم برای شما لالایی می‌خواند

لالایی مدرنی که برای خود انتخاب می‌کنید صداهای ناگهانی را که باعث بیدار شدن شما می‌شود، مسدود می‌کند

 صدای صورتی اغلب با نواهای آرامش‌بخش خاصی که ممکن است در طبیعت پیدا کنید مرتبط است مانند امواج اقیانوس-CANVA

اضطراب و آشفتگی ذهنی یکی از دلایل اصلی بی‌خوابی است. نشانه‌های پریشانی شبانه ذهنی این است که محض اینکه سرتان به بالش می‌رسد، مغزتان تازه به کار می‌افتد، یا زمانی که باید چرت بزنید، تازه تمایل به چرخیدن و غلت زدن پیدا می‌کنید. این مشکل میلیون‌ها نفر است که هر شب برای خوابیدن مشکل دارند.

 روش‌های دارویی و غیر دارویی فراوانی برای حل این مشکل پیشنهاد شده است. یکی از آن‌ها کمک گرفتن از نواهای صوتی است مثل صدای صورتی.

صدای صورتی چیست؟

 ما نمی‌توانیم این فرکانس را با چشم غیرمسلح خود ببینیم، فقط آن را می‌شنویم؛ اما صدا روی یک طیف رنگارنگ وجود دارد. آن را مانند یک رنگین‌کمان در نظر بگیرید.

میشله درراپ، متخصص طب خواب در کلینیک کلیولند توضیح می‌دهد: «رنگ‌های مختلفی از صدا وجود دارد.» دو صدای صورتی و سفید حاوی تمام فرکانس‌هایی هستند که انسان می‌تواند بشنود (از ۲۰ هرتز تا ۲۰ هزار هرتز)؛ اما در نویز صورتی فرکانس‌های خاصی - فرکانس‌های پایین‌تر - برجسته‌تر هستند.

 دکتر درراپ می‌گوید: «طیف صدای سفید در تمام فرکانس‌ها کاملاً متعادل است. در صورتی اما فرکانس‌های بالاتر در واقع پایین می‌آیند. فرکانس نویز صورتی پایین‌تر از نویز سفید به نظر می‌رسد.»

صورتی در مقابل سفید

مطالعات تحقیقاتی برای مقایسه صدای صورتی و سفید که به آن نویز رنگی هم می‌گویند وجود ندارد؛ اما دو رنگ صدا به چیزهای متفاوتی شباهت دارند.

 دکتر درراپ می‌گوید: «بهترین مقایسه احتمالاً این است که صورتی صدای آبشار است و سفید بیشتر شبیه صدایی ایستا.»

 صدای صورتی اغلب با نواهای آرامش‌بخش خاصی که ممکن است در طبیعت پیدا کنید مرتبط است مانند امواج اقیانوس، رودخانه‌ای خروشان، خش‌خش برگ‌های گیاهان یا درختان و بارش ملایم و پیوسته باران. هر چند ممکن است به گوش بعضی‌ها ناخوشایند باشد و شبیه صدای برفک تلویزیون‌های قدیمی باشد.

 دکتر درراپ خاطرنشان می‌کند که تفاوتی ندارد که چه نوع صدای صورتی یا سفیدی را انتخاب کنید. به‌هرحال صدای غوغای جویبار برای همه آرامش‌بخش نیست.

 او می‌گوید: «هر چیزی که برایتان آرامش‌بخش است، جواب می‌دهد. من بیماری داشتم که موسیقی تکنو را آرامش‌بخش می‌دانست تا به خواب رفتن کمک کند. برای من تکنو آخرین چیز خواهد بود؛ اما ضربان ثابتی دارد و برای آن‌ها کارساز بود.»

 صدا چگونه به خوابیدن شما کمک می‌کند

استفاده از هر نوع آوایی برای خوابیدن به طور کلی برای هر کسی بی‌خطر است. این صداها با پوشاندن صداهای مزاحمی که ممکن است حواس را پرت کنند، به خوابیدن شما کمک می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لالایی مدرنی که برای خود انتخاب می‌کنید صداهای ناگهانی را که ممکن است باعث بیدار شدن شما شود، مسدود می‌کند. این ممکن است شامل خروپف همسرتان باشد، یا پارس یک سگ یا سر و صدای چیزی در بیرون، مانند یک کامیون حمل زباله.

نکاتی برای استفاده از صدای کمکی خواب

اگر کم‌شنوا یا به صداها حساس هستید، ممکن است صدای صورتی برایتان کمی عذاب‌آور باشد. بااین‌حال امتحان کردن آن خطری ندارد و جای نگرانی نیست.

اینکه برای گوش دادن به صدا می‌توانید از هر فناوری که با آن راحت هستید استفاده کنید از گوشی‌های بزرگ بالشتک دار تا پخش‌کننده‌های موزیک داخل گوش، هر کدام که عاملی برای از دست رفتن تمرکز نشود.

 همچنین هیچ قانون سخت و سریعی در مورد کم یا زیاد بودن حجم صدا وجود ندارد. برخی از مردم ممکن است آن را کمی بلندتر دوست داشته باشند. برای دیگران، هر چه کمتر بهتر.

 شما می‌توانید صدای صورتی را در جا‌های مختلفی پیدا کنید، از جمله برنامه‌های قابل دانلود در گوشی تلفن همراه یا پخش کننده‌های آنلاین موسیقی.

مهم این است که بدانید صدای صورتی قرار نیست معجزه کند و تمام بی‌خوابی‌ها و بدخوابی‌های شما را یک شبه برطرف نماید.

اگر از بی‌خوابی رنج می‌برید باید بدانید که این مشکل تنها یک چاره مشخص ندارد و با امتحان کردن مجموعه‌ای از راه‌حل‌ها باید مدت زمان و کیفیت خواب خود را بهبود ببخشید.

بیشتر از زندگی