راز آرامش‌بخشی آواز نهنگ‌ها چیست؟

«گویش‌های» آوازی متفاوتی بین قبیله‌های مختلف در جمعیت نهنگ‌ها وجود دارد

اگر از اضطراب و کار زیاد روزانه رنج می‌برید احتمالاً یکی از راه‌های کاهش فشار روانی که به شما توصیه‌شده است گوش دادن به صدای باران، پرندگان و به‌طورکلی صدای طبیعت است؛ اما تابه‌حال برای داشتن یک خواب آرام گوش دادن به آواز نهنگ‌ها را امتحان کرده‌اید؟

نهنگ‌ها موجودات بسیار اجتماعی هستند که به‌صورت گروهی زندگی می‌کنند. آن‌ها از صداهای مختلفی برای برقراری ارتباط و معاشرت با یکدیگر استفاده می‌کنند.

اعتقاد بر این است که نهنگ‌ها از صدایی شبیه بشکن زدن برای ناوبری و شناسایی محیط فیزیکی استفاده می‌کنند شبیه خفاش‌ها. هنگامی‌که امواج صوتی از یک جسم خارج می‌شوند، به نهنگ برمی‌گردد و او شکل و اندازه جسم را حدس میزند. نهنگ‌ها با بشکن حتی می‌توانند دوست و دشمن را هم تشخیص دهند؛ اما آن چیزی که برای بعضی افراد خاصیت آرامش بخشی دارد صداهای سوت مانند نهنگ‌ها است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این آوازها در اقیانوس از کیلومترها دورتر به گوش ساید نهنگ‌ها می‌رسد. نهنگ گوژپشت نسبت به سایر نهنگ‌ها بیشتر آواز می‌خواند. بعضی‌اوقات دیده‌شده که نهنگ‌های اسیر برای برقراری ارتباط با انسان، صداهای شنیده‌شده را تقلید می‌کنند.

بسیاری از علاقه‌مندان و محققان علوم دریایی از واژه «آواز» برای توصیف صدای نهنگ‌ها استفاده می‌کنند. این توصیف به دلیل الگوی صداهای منظم و قابل پیش‌بینی که توسط برخی از گونه‌های نهنگ، به‌ویژه نهنگ گوژپشت استفاده می‌شود. این آرایه‌های صوتی منظم، صدای نهنگ‌ها را به موسیقی شبیه می‌کند.

سوت‌ها و تماس‌های تپنده در حین فعالیت‌های اجتماعی استفاده می‌شود و بیشتر مانند فریاد زدن به گوش انسان می‌آیند. مشخص شده است که «گویش‌های» آوازی متفاوتی بین قبیله‌های مختلف در جمعیت نهنگ‌ها وجود دارد. این به‌احتمال‌زیاد به این دلیل است که نهنگ‌ها می‌توانند بین نهنگ‌های آشنا و غریبه‌ها تمایز قائل شوند.

سرعت صوت در آب تقریباً چهار برابر بیشتر از سرعت آن در هوا است. ازآنجایی‌که پستانداران دریایی برای ارتباط و تغذیه به شنوایی وابسته هستند، محیط‌بانان و متخصصان محیط‌زیست نگران هستند که نهنگ‌ها با افزایش سروصدای محیط در اقیانوس‌های جهان ناشی از رفت‌وآمد کشتی‌ها و بررسی‌های لرزه‌نگاری آسیب ببینند. این آلودگی‌های صوتی ممکن است یکی از دلایل به خشکی آمدن دسته‌جمعی نهنگ‌ها که به «خودکشی» معروف شده است باشد.

نهنگ‌ها در بسیاری از مناطق اقیانوس درخطر هستند. به دلایل بسیاری از سنت‌های فرهنگی گرفته تا گوشت و چربی شکار می‌شوند.

بیشتر از علوم