نگرش مثبت به پیری هفت سال و نیم به عمر افراد اضافه می‌کند

در ایالات‌متحده، رایج‌ترین نگرش به پیری «از دست دادن حافظه» است و در چین «حکمت»

برای اولین بار در تاریخ، در حال حاضر تعداد افراد بالای ۶۴ سال در سراسر جهان بیشتر از افراد زیر ۵ سال است-Getty Images via canva

آیا پیری دوره خردمندی است یا زوال عقل؟ سالمندان ثروت جامعه و عامل انتقال تجربه هستند یا سربار اجتماع و خانواده؟ دانشمندان میگویند اینکه جوامع انسانی به این سوال چگونه پاسخ دهند بر سلامت و طول عمر افراد تاثیر دارد.

 زمانی که بکا لوی، پژوهشگر دانشگاه ییل، تحقیقات چند دهه‌ای خود را در مورد روان‌شناسی پیری آغاز کرد، به‌طورمعمول از مردم می‌خواست که پنج کلمه برای توصیف یک فرد مسن‌ بیان کنند. در ایالات‌متحده، رایج‌ترین پاسخ «از دست دادن حافظه» بود و در چین «حکمت».

همان‌طور که تحقیقات او نشان داد، پاسخ به این سوال تاثیر زیادی داشت. پاسخ شما می‌تواند اساساً نحوه پیری شما را تغییر دهد و حتی ۷٫۵ سال به زندگی شما اضافه کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لوی در کتاب جدیدش «شکستن کد سن: چگونه باورهای شما درباره پیری تعیین می‌کند چه مدت و با چه کیفیتی زندگی می‌کنید» از دهه‌ها تحقیق و مصاحبه استفاده می‌کند تا نشان دهد که چگونه باورهای مثبت سنی کلیدی برای لذت بردن از سال‌های طلایی و حفظ سلامتی ما هستند.

لوی می‌نویسد: «در مطالعه‌ای که انجام دادم متوجه شدم که افراد مسن‌تر با درک مثبت‌تر از پیری، از نظر جسمی و شناختی بهتر از آن‌هایی که نگرش منفی‌تری داشتند، عمل می‌کنند. بیشتر احتمال داشت که آن‌ها از ناتوانی شدید بهبود یابند، بهتر به یاد می‌آوردند، سریع‌تر راه می‌رفتند و حتی بیشتر عمر می‌کردند.

برای اولین بار در تاریخ، در حال حاضر تعداد افراد بالای ۶۴ سال در سراسر جهان بیشتر از افراد زیر ۵ سال است. حتی برخی از این وضعیت به‌عنوان «سونامی نقره‌ای» یا «موج خاکستری» یاد می‌کنند.

درحالی‌که ما بیشتر از همیشه عمر می‌کنیم، باورهای سنی در ایالات متحده منفی‌تر می‌شوند. از برنامه‌های تلویزیونی گرفته تا تبلیغات تا اینکه چه کسانی به درمان پزشکی و فرصت‌های شغلی با کیفیت دسترسی پیدا می‌کنند، تبعیض سنی فراوان است و فرهنگ آمریکایی با پیری طوری رفتار می‌کند که گویی ناگزیر به معنای «فراموشی، ضعف و زوال» است.

خبر خوب اینکه فارغ از سنتان، تحقیقات لوی نشان می‌دهد که باورهای سنی شما ثابت نیستند. لوی دریافت که همه ما باورهای مثبتی در مورد پیری داریم که فقط نیاز به فعال‌سازی دارند.

یکی از راه‌های کلیدی برای ایجاد باورهای مثبت بیشتر، تجلیل از افراد مسن‌تری است که کلیشه‌های منفی سن را کنار می‌زنند و ثابت می‌کنند که پیر شدن می‌تواند عالی باشد.

پیر شدن را ستایش کنیم

پیرترین فرد جهان خانم کانه تاناکای ژاپنی بود که در دوم ژانویه ۱۱۹ ساله شد و ۱۹ آوریل ۲۰۲۲ درگذشت.

 کانه تاناکا در سال ۱۹۰۳ به دنیا آمد و از ۱۹ تا ۱۰۳ سالگی در فروشگاه برنج همسرش کار می‌کرد و پس‌ازآن به خانه سالمندان رفت. در ژاپن با او مانند یک ستاره رفتار می‌شد. در ژاپن روز جشن ملی کیرو نو هی یا روز احترام به سالمندان وجود دارد و در سراسر این کشور از پیرها تقدیر و تجلیل می‌شود.

تحقیقات لوی نشان می‌دهد که اگر دیگر جوامع نیز به شکلی مشابه با فرهنگ ژاپنی به سمت ذهنیت «شکوفایی سن» روی آورد، تاثیر آن می‌تواند طول عمر را برای همیشه تغییر دهد.

 تحقیقات اخیر نشان می‌دهد تبعیض سنی مانند یک «ویروس ناشناس» زندگی ما را هفت سال کوتاه می‌کند.

حافظه خود را تمرین دهید

لوی طی تحقیقاتش دریافت که حافظه سالمندانی که با عبارات مثبت مانند «خردمند» و «هشیار» خطاب شدند، عملکرد بهتری نسبت به افرادی که با کلیشه‌های منفی، مانند «پیر» و «گیج» سروکار داشتند، دارد.

مطالعات همچنین نشان داد که در طی یک دوره ۳۸ ساله، افراد دارای باورهای مثبت سنی در شروع مطالعه ۳۰ درصد نمرات حافظه بهتری را در سنین بالا نسبت به افراد دارای باورهای سنی منفی تجربه کردند.

نویسنده کتاب با توجه به دهه‌ها تحقیق و بررسی نتیجه می‌گیرد این باور که ما نمی‌توانیم در دوران پیری فعال باشیم یک افسانه دروغین است. تا زمانی که باورهای سنی مثبت در خودتان ایجاد کنید و به آن‌ها اعتماد کنید مهم نیست که چه زمانی و چه‌کاری انجام می‌دهید. بدن شما به شکلی متناسب با باوری که دارید واکنش نشان خواهد داد.

بیشتر از زندگی