نتیجه ورزش منظم کی نمایان می‌شود؟

«ساختار بدن هر یک از ما منحصربه‌فرد است. بنابراین، میزان تغییری که در بدن خود می‌بینیم، در هر فرد متفاوت است»

اگر تازه شروع کرده‌اید، از دو تا سه جلسه در هفته شروع و بعد اضافه کنید - Pexels

سوال همیشگی در ذهن همه تازه‌کاران باشگاه‌ها این است: چقدر از این شکنجه‌های بدنی را باید تحمل کنم تا تغییری در بدن خود ببینم؟

بدیهی است که دلایل شما برای شروع برنامه تمرینی جدید ممکن است زیبایی‌شناختی نباشد: شاید صرفا می‌خواهید احساس کنید انرژی بیشتری دارید یا با عرق ریختن، تغییری در برنامه روزانه خود بدهید.

دلایل شما برای پوشیدن لباس ورزشی هر چه باشد، از نظر انگیزه هم که شده، خوب است بدانیم که واقعا چقدر باید ورزش کنیم تا تغییری در بدن خود ببینیم. اگر با خود صادق باشیم، باید گفت وقتی روی تردمیل داریم خود را به بردگی می‌کشیم، این همان سوالی است که همیشه در پس ذهن همه‌مان است.

آماندا هیوز، مربی تناسب اندام، توضیح می‌دهد که واضح است میزان تغییری که متوجه می‌شوید، تا حد زیادی به میزان آمادگی جسمانی شما قبل از شروع کار بستگی دارد.

او به ایندیپندنت گفت: «اگر قبلا هرگز ورزش نکرده‌اید، می‌توانید انتظار داشته باشید که بسیار سریع‌تر از افرادی که سال‌ها تمرین کرده‌اند، نتیجه را ببینید، زیرا بدن‌ آن‌هایی که سابقه ورزش دارند، شرطی شده است.

«ساختار بدن هر یک از ما منحصربه‌فرد است. بنابراین، میزان تغییری که در بدن خود می‌بینیم، در هر فرد متفاوت است.»

با این حال، هیوز توضیح داد که اگر به برنامه تمرینی خود پایبند باشید و بین ۳ تا ۵ بار در هفته تمرین کنید، می‌توانید انتظار داشته باشید که در یک یا دو ماه شاهد نتایج محسوسی باشید.

او اضافه کرد: «با این حال، متغیرهای خاصی مانند نقطه شروع بدن، و البته تغذیه‌تان، بر این امر تاثیر می‌گذارند».

چه برنامه‌تان این باشد که با وزنه کار کنید، و چه قصد شرکت در کلاس دوچرخه‌سواری درجا (ثابت) داشته باشید، هیوز سه نکته را برای حفظ انگیزه و کمک به شما برای دستیابی به نتیجه مورد نظر توصیه می‌کند.

پیشرفت خود را بسنجید

مسخره کردن نخبگان تناسب اندام اینستاگرامی به‌خاطر جریان بی‌پایان سلفی‌هایشان جلوی آینه و عکس‌های تبلیغاتی‌شان با معجون‌های پروتئینی بسیار آسان است، اما مستندسازی تمرینات خودتان با گرفتن عکس‌های قبل و بعد از تمرین می‌تواند از نظر حفظ انگیزه مفید باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چه بخواهید این تصاویر را به صورت عمومی به اشتراک بگذارید یا نه، عکاسی از اندام خود در ابتدای «سفر» تناسب اندام، و پس از آن، به شما این امکان را می‌دهد تا ببینید چقدر پیشرفت کرده‌اید.

هیوز می‌گوید: «در حالی که تغییرهای اولیه اندک خواهد بود، بعد از مدتی، نتیجه قابل‌توجه‌تر خواهد شد.»

به خود فشار بیاورید، اما واقع‌بین باشید

هیوز توصیه می‌کند: «فشار تمرینات را زیاد کنید و نقطه شروع خود را در نظر داشته باشید.»

اگر تازه شروع کرده‌اید، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که از دو تا سه جلسه در هفته شروع کنید و بعد اضافه کنید.

او افزود: «داشتن یک برنامه واقعی و پایدار به شما کمک می‌کند تا آن را ادامه دهید.»

به همین ترتیب، اگر بعد از چند هفته متوجه شدید که پیشرفتی ندارید، می‌دانید که زمان آن رسیده است که برنامه خود را کمی تغییر دهید، چه با افزایش وزنه یا ترکیب کردن چند حرکت شدیدتر در روتین خود، مانند لانژ با پرش یا بورپی.

به علاوه، فکر نکنید که نیازی به عضویت در باشگاه ورزشی گران‌قیمت دارید. تمرینات سخت خانگی زیادی وجود دارد که می‌توانید در اتاق نشیمن خود به‌راحتی آن‌ها را انجام دهید.

تمرین‌هایی را پیدا کنید که واقعا از آن‌ها لذت می‌برید

ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما شگفت‌انگیز است که تعداد زیادی از مردم همچنان خود را به کلاس‌هایی می‌کشانند که از آن‌ها نفرت دارند و به باشگاه‌هایی می‌روند که از آن‌ها بیزارند، انگار که این نوعی وظیفه مازوخیستی کار در هیئت منصفه است.

واقعا نباید این طور باشد، آن هم وقتی که امروزه باشگاه‌ها ترکیب‌های متعددی از انواع کلاس‌های ورزشی ارائه می‌دهند، از بوکس گرفته تا یوگای هوایی. تنها کاری که باید انجام دهید این است که ورزش یا تمرینی را پیدا کنید که واقعا دوست دارید، یا حداقل می‌توانید تحملش کنید.

هیوز می‌گوید: «پیدا کردن ورزشی که از انجام آن لذت می‌برید، برای موفقیت شما بسیار مهم است.»

به یک دوست زنگ بزنید

اگر هنوز برایتان سخت است که برای رفتن به آن کلاس دو سرعت ساعت ۶ صبح، خود را از رختخواب بیرون بکشید، نکته کلیدی می‌تواند کمک گرفتن از رفیق تمرینی‌تان باشد.

رفقای تمرینی نه‌تنها به شما کمک می‌کنند که اگر در آخرین لحظه خواستید تنبلی کنید و پا پس بکشید، شما را جلو ببرند، بلکه حضورشان می‌تواند ورزش را بیشتر به تجربه‌ای اجتماعی تبدیل کند که می‌تواند برای سلامت ذهنی و جسمی شما بسیار مفید باشد.

هیوز در پایان می‌گوید: «داشتن کسی که علاقه خاصی به موفقیت شما دارد، به تشویق شما و موفقیت شما کمک می‌کند.»

© The Independent

بیشتر از زندگی