نسخه جدید طالبان برای دانشگاه‌ها، سه روز برای دختران، سه روز برای پسران

پیش از این، طالبان ساعات درسی را جدا کرده بودند، حالا تصمیم گرفتند روزها را جدا کنند

وزارت تحصیلات عالی طالبان، روز شنبه سوم اردیبهشت (۲۳آوریل)، در پیام ویدیویی، از تقسیم روزهای هفته برای کلاس‌های دختران و پسران در دانشگاه‌های کابل خبر داد. بر اساس تصمیم وزارت تحصیلات عالی طالبان، از این پس کلاس‌های درسی در دانشگاه کابل و دانشگاه پلی‌تکنیک، برای دختران در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه و کلاس‌های پسران در روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و پنجشنبه، برگزار می‌شوند.

پیش از این، طالبان با بازگشایی دانشگاه‌ها، کلاس‌های دختران و پسران را از همدیگر جدا کرده بود و فقط ساعت‌های درسی را بین دختران و پسران تقسیم کرده بودند، طوری که ساعاتی از روز به کلاس‌های دختران دانشجو و ساعاتی هم به پسران دانشجو اختصاص داشت، اما اکنون فقط سه روز در هفته را برای دانشجویان دختر و سه روز در هفته را برای دانشجویان پسر اختصاص داده‌اند.

نماینده وزارت تحصیلات عالی طالبان در پیام ویدیویی، با انتشار خبر تقسیم روزهای هفته میان دانشجویان گفت هدف از این کار، دادن زمان بیشتر به دانشجویان برای پیشبرد امور درسی‌شان است. او در ادامه افزود: «این تصمیم به درخواست ریاست دانشگاه کابل و دانشگاه پلی‌تکنیک گرفته شده است تا دانشجویان بتوانند فرصت بیشتری برای کارهای عملی و اجرای پروژه‌های آموزشی خود داشته باشند.»

این در حالی است که دانشجویان دانشگاه کابل از همان آغاز بازگشایی دانشگاه‌ها، از کیفیت پایین آموزش به‌دلیل محدودیت‌های دینی و اخلاقی طالبان، شکایت داشتند. مشکلات اساسی، بیشتر زمانی آشکار شد که کلاس‌ها یک یا دو نفر دانشجوی دختر داشتند و برگزاری کلاس جداگانه برای یک نفر ممکن نبود. از طرفی هم دانشجویان اجازه نداشتند تا جداگانه با استادان مرد در یک اتاق یا کلاس درسی بنشینند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موازین به‌ظاهر اخلاقی طالبان، از مدرسه تا دانشگاه و محل کار، سد راه روند عادی زندگی، آموزش و کار برای زنان افغانستان شده است، اما آنچه قابل تامل است این است که طالبان دانشگاه‌هایی را که دختران و پسران در یک محیط رفت‌وآمد می‌کنند، باز کردند و در نهایت کلاس‌های دختران و پسران را از هم جدا کردند. اما مدرسه‌هایی را که عموما در افغانستان کاملا جداگانه‌اند و به‌ندرت از یک مکان به‌عنوان مدرسه دختران و پسران آن‌هم با ساعات درسی متفاوت استفاده می‌شود، به روی دختران بالاتر از کلاس ششم بستند.

کنشگران حوزه زنان در این رابطه می‌گویند طالبان به‌طور مشخص قصد دارند جلو پیشرفت زنان در عرصه آموزش را بگیرند و جریان مستمر آموزش زنان را قطع کنند.

در حال حاضر، با تصمیم جدید طالبان برای تقسیم روزهای هفته برای دانشجویان دانشگاه، به نظر می‌رسد که طالبان در حالی که ساختارهای آموزشی و برنامه درسی دانشگاه را دستکاری می‌کنند و هر روز صدمه بیشتری به آن وارد می‌کنند، تنها فشار و تاکیدشان روی بودن و نبودن زن و مرد در یک محیط است تا کیفیت آموزش در محیط‌های علمی.