طالبان ورود زنان و دختران به دانشگاه کابل را ممنوع کرد

رئیس ۳۴ ساله دانشگاه منصوب طالبان: تا اسلامی شدن محیط دانشگاه، تحصیل زنان ممنوع است

این بار زنان افغان صدای اعتراض خود را بلند کرده‌اند و خواهان حق تحصیل و کارند - Hoshang Hashimi / AFP

رئیس جدید دانشگاه کابل که کمتر از دو هفته پیش از سوی طالبان به این سمت منصوب شده است، ورود زنان و دختران به دانشگاه را ممنوع اعلام کرد.

محمد اشرف غیرت، رئیس ۳۴ ساله منصوب طالبان، در توییتر نوشت: «تا زمانی که محیط اسلامی مناسب و حقیقی برای همه فراهم نشود، زنان هرگز اجازه نخواهند داشت به دانشگاه ها بیایند یا کار کنند. اول اسلام».

پس از تفکیک دانشجویان دختر و پسر در دانشگاه‌های افغانستان، رئیس منصوب این گروه در دانشگاه کابل اعلام کرد که تا اطلاع بعدی از ورود زنان اعم از استاد و دانشجو، به محوطه این دانشگاه جلوگیری می شود.

طالبان، رئیس سابق دانشگاه کابل، محمد عثمان بابری را که درجه دکتری دارد، با  غیرت جایگزین کرده است که به گفته طالبان، مدرک کارشناسی روزنامه‌نگاری دارد.

سندیکای اساتید و معلمان افغانستان در پیامی به دولت طالبان خواستار لغو انتصاب غیرت به عنوان رئیس دانشگاه کابل شد و گفت که او تخصص لازم را برای تصدی این سمت ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمید الحمیدی سخنگوی سابق وزارت آموزش عالی افغانستان که استاد دانشکده مطبوعات دانشگاه کابل نیز بوده گفت: «امیدی نداریم. نظام آموزش عالی به طور کامل در حال فروپاشی است.»

دست‌کم هفتاد نفر از کادر آموزشی دانشگاه کابل از زمان روی کار آمدن غیرت، استعفا داده‌اند.

تازه‌ترین اظهارنظر غیرت، هماهنگ با سیاست‌های حکومت قبلی طالبان در افغانستان است که طبق آن، زنان اجازه نداشتند بدون همراهی یک فرد مذکر از خانه بیرون بروند.

اما این بار زنان افغان صدای اعتراض خود را بلند کرده‌اند و خواهان حفظ شغل خود هستند. حدود یک ماه پیش، طالبان تظاهرات اعتراضی زنان شاغل در کابل را با تازیانه و بازداشت پاسخ دادند.

هدر بار، معاون سازمان دیدبان حقوق بشر، به روزنامه بریتانیایی گاردین گفت: «قبلا هم مشابه این استدلال را شنیده‌ایم که طالبان می‌گوید دلیل منع زنان از کار و تحصیل نامساعد بودن شرایط امنیتی است، و هر گاه شرایط بهتر شود، آنها مجاز به کار و تحصیل خواهند بود، اما آن زمان هرگز نرسید.»

عبدالباقی حقانی، وزیر آموزش عالی در حکومت طالبان، روز دوازدهم سپتامبر اعلام کرد که زنان می‌توانند به شرط رعایت حجاب و صورت تفکیک جنسیتی در دانشگاه درس بخوانند.»

حقانی گفت: «اجازه نخواهیم دادد دانشجویان مونث و مذکر در یک کلاس درس بخوانند. آموزش مختلط مغایر با شرع اسلام است.»