سه سرباز پاکستانی در اثر تیراندازی از خاک افغانستان کشته شدند

ارتش پاکستان به طالبان افغانستان هشدار داد که مانع فعالیت گروه‌های تروریستی در خاک این کشور شود

تحریک طالبان پاکستان پیش از این نیز در حمله به کاروان ارتش پاکستان،  هفت سرباز پاکستانی را کشتند - عکس: AAMIR QURESHI / AFP

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه سوم اردیبهشت (۲۳ آوریل) به نقل از ارتش پاکستان گزارش داد در نتیجه تیراندازی از خاک افغانستان به یک پایگاه نظامی ارتش این کشور در وزیرستان شمالی، سه سرباز ارتش کشته شدند. ارتش پاکستان در بیانیه‌ای از طالبان برای اسکان تروریست‌ها در خاک افغانستان انتقاد کرد.

ارتش پاکستان اعلام کرد تروریست‌ها صبح روز شنبه با استفاده از سلاح‌های سنگین یک پایگاه نظامی را در مرز میان افغانستان و پاکستان زیر آتش گرفتند که در نتیجه آن سه سرباز کشته شدند. سپس درگیری میان ارتش و حمله‌کنندگان آغاز شد اما تاکنون خبری از تلفات گروه حمله‌کننده در دست نیست.

در پی این حمله، ارتش پاکستان با انتشار بیانیه‌ای به‌شدت از طالبان انتقاد کرد و خواستار توقف همکاری این گروه با گروه‌های تروریستی شد. در بیانیه آمده است: «پاکستان، استفاده تروریست‌ها از خاک افغانستان برای فعالیت علیه پاکستان را به‌شدت محکوم می‌کند و انتظار دارد که دولت افغانستان (طالبان) در آینده اجازه چنین فعالیت‌هایی در خاک این کشور را ندهد.»

دولت پاکستان تاکنون بارها از رهبران طالبان خواسته است تا با گروه‌های شبه‌نظامی مخالف پاکستان ازجمله تحریک طالبان پاکستان همکاری نکنند. طالبان نیز ادعا می‌کنند که هیچ ارتباطی با تحریک طالبان پاکستان ندارند. این در حالی است که تحریک طالبان پاکستان اخیرا حمله‌های شدیدی از خاک افغانستان علیه مواضع ارتش پاکستان در مرز دو کشور انجام می‌دهند. به گزارش سازمان ملل متحد، تحریک طالبان پاکستان حدود ۱۰ هزار نیرو در خاک افغانستان دارد.

تحریک طالبان پاکستان روز پنجشنبه ۱۴ آوریل نیز به ارتش پاکستان حمله کرد که در نتیجه آن، هفت سرباز ارتش کشته شدند. ارتش پاکستان در پاسخ به این حمله نیمه‌شب جمعه چهار روستا در استان خوست هم‌مرز با وزیرستان شمالی را بمباران کرد و هم‌زمان با آن نیز یک روستا در استان کنر هدف آتش توپخانه ارتش پاکستان قرار گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منابع محلی کشته شدن ۴۷ نفر در این حمله را تایید کردند. صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) تایید کرد ۲۰ کودک از جمله ۱۵ دختر و ۵ پسر در نتیجه این حمله‌ها جان باختند.

اخیرا گروه داعش نیز مسئولیت حمله به نظامیان و غیرنظامیان پاکستانی را در مرز افغانستان به عهده گرفته است. در هشت ماه گذشته نیز مسئولیت بیشترین حمله‌های تروریستی در داخل افغانستان را این گروه پذیرفته است. همچنین گروه داعش خراسان مسئولیت حمله‌ به دو مسجد در شهرهای مزارشریف و قندوز که در آن بیش از ۶۰ تن کشته و ۱۰۰ تن زخمی شدند را به عهده گرفت.

با این حال، حاکمان طالبان در افغانستان به کشورهای همسایه و رهبران جهان قول داده‌اند که هیچ گروه شبه‌نظامی خاک این کشور را تبدیل به پایگاهی برای حمله به کشورهای دیگر نکند، اما کابل هنوز هیچ یک از رهبران تحریک طالبان پاکستان را در افغانستان دستگیر نکرده یا به پاکستان تحویل نداده است.

علاوه بر تحریک طالبان پاکستان و داعش، دیگر گروه‌های شبه‌نظامی فعال در افغانستان شامل جنبش اویغورهای ترکستان شرقی چین و جنبش اسلامی ازبکستان است که برخی با داعش متحد‌ند و برخی مستقل عمل می‌کنند. طالبان هنوز هیچ اقدام مشخصی در‌خصوص دستگیری یا سرکوب آنان نکرده‌ است.