یونیسف: در حمله هوایی پاکستان به استان‌های خوست و کنر، ۲۰ کودک کشته شدند

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل مرگ ۹ کودک در حمله تروریستی غرب کابل را نیز تایید کرد

 مردم در استان خوست در اعتراض به کشته شدن غیرنظامیان در عملیات هوایی پاکستان، تظاهرات کردند  - عکس: JAVED TANVEER / AFP

 

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل، یونیسف، روز چهارشنبه، ۳۱ فروردین (۲۰ آوریل)، از کشته شدن ۲۰ کودک (۱۵ دختر و پنج پسر) در حمله هوایی جمعه شب نیروهای پاکستانی به پنج روستا در جنوب شرق افغانستان خبر داد.

محمد آگ آیویا، نماینده یونیسف برای افغانستان، در رشته توییتی نوشت که یونیسف اطمینان حاصل کرده است که در حمله هوایی جمعه شب به روستاهای استان‌های کنر و خوست، ۲۰ کودک کشته شده‌اند. از این میان، ۱۲ دختر و سه پسر در استان خوست، و سه دختر و دو پسر در استان کنر، هنگامی که در خانه‌های خود خواب بودند، در اثر بمباران جان باختند.

پس از آنکه هفت سرباز ارتش پاکستان به دام گروه تحریک طالبان پاکستان در منطقه وزیرستان شمالی، هم مرز با افغانستان، افتادند و کشته شدند، نیروی هوایی پاکستان شامگاه جمعه، ۱۵ آوریل، به تلافی این اقدام، عملیاتی هوایی در مناطق هم‌مرز با وزیرستان شمالی ترتیب داد که در نتیجه آن، چهار روستا در استان خوست افغانستان و یک روستا در استان کنر هدف حمله هوایی قرار گرفتند.

به گفته مقام‌های طالبان، ۴۷ نفر که در میان آن‌ها زنان و کودکان هم بودند، در این رویداد جان باختند اما نظامیان پاکستانی این حملات هوایی را رد می‌کنند و در مورد تلفات به‌جامانده از آن هم اظهارنظری نکرده‌اند.

با گذشت کمتر از یک هفته، صندوق حمایت کودکان اعلام کرد که مرگ دست‌کم ۲۰ کودک در این حملات را تایید می‌کند. نماینده یونیسف کشتار کودکان در این حمله هوایی شب‌هنگام را یک «فاجعه» خواند و با خانواده‌ قربانیان ابراز همدردی کرد.

او تصریح کرد: «تیم‌های ما در محل حادثه در حال ارائه خدمات بهداشتی، موادغذایی و حمایت روانی به آسیب‌دیدگان این رویدادند.» محمد آگ آیویا با تاکید بر لزوم توقف خشونت‌ها علیه کودکان، افزود: «یونیسف به تاکید از همه طرف‌ها می‌خواهد طبق قوانین بین‌المللی، از آسیب رساندن به غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی خودداری کنند و در همه حال، هرچه در توان دارند، برای حفظ امنیت کودکان به کار گیرند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمله هوایی به مناطق مسکونی در خاک افغانستان واکنش‌ مردم افغانستان و برخی نهادهای بین‌المللی را نیز در پی داشت. نماینده افغانستان در سازمان ملل روز سه‌شنبه از ثبت شکایتی علیه پاکستان در شورای امنیت سازمان ملل خبر داد و حملات هوایی پاکستان به خاک افغانستان را نقض جدی حریم افغانستان خواند.

در همین حال، روز سه‌شنبه، ۱۹ آوریل، سه حمله تروریستی در غرب کابل نیز جان بیش از ۳۰ تن را گرفت و ده‌ها تن را زخمی کرد. دفتر مرکزی صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل در نیویورک، با انتشار بیانیه‌ای، مرگ دست‌کم ۹ کودک و زخمی شدن ۵۰ کودک دیگر در این حادثه را تایید و این حمله را به‌شدت محکوم کرد.

کاترین راسل، مدیر اجرایی یونیسف، در این بیانیه گفت: «حمله به کودکان و مراکز آموزشی نقض شدید حقوق بشر است. مدارس فراتر از مکان‌های یادگیری، باید پناهگاه‌هایی امن و آرام برای کودکان باشند.» او با ابراز وحشت و انزجار از کشتار کودکان در کابل تاکید کرد که همه طرف‌های درگیر جنگ مسئول‌اند تا از کودکان محافظت کنند.

طالبان با اعمال سانسور بر رسانه‌ها از انتشار آمار دقیق تلفات ناشی از حملات تروریستی روز سه‌شنبه به مدرسه عبدالرحیم شهید و آموزشگاه ممتاز درغرب کابل جلوگیری کرده است؛ اما شاهدان عینی با انتشار تصاویر و ویدیوهایی، از تعداد بالای تلفات این رویداد خبر داده‌اند.