احتمال آزادی سه شهروند دوتابعیتی درازای دارایی‌های ایران در کره جنوبی

روزنامه فرهیختگان: ایران در ازای دسترسی به پول‌های توقیف‌شده خود در کره جنوبی، قرار است سه شهروند آمریکایی ایرانی‌تبار را آزاد کند

سه شهروند آمریکایی ایرانی‌تبار زندانی در ایران از چپ: باقر نمازی، سیامک نمازی و مراد طاهباز- عکس از رسانه‌های اجتماعی

روزنامه فرهیختگان در گزارشی مفصل درباره مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ و گام‌هایی که دو طرف در این راستا برداشته‌اند، از قول یک منبع آگاه نوشته است ‌ایران در ازای دسترسی به پول‌های توقیف‌شده خود در کره جنوبی، قرار است سه شهروند آمریکایی ایرانی‌تبار را آزاد کند.

در این گزارش که روز پنجشنبه تحت عنوان «پای یک تبادل مهم در میان است؟ آزادسازی پول‌های بلوکه ایران از راه غیرهسته‌ای» منتشر شده است، گفته می‌شود تهران «همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد برجام نگذاشته است و به‌ موازات پیشبرد مذاکرات هسته‌ای، مذاکراتی نیز برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده خود انجام می‌دهد.»

نویسنده با اشاره به توافق ماه ژانویه برای آزادسازی هفت ‌میلیارد دلار از دارایی‌های توقیف‌شده ایران در بانک‌های کره‌ جنوبی، می‌نویسد در تکمیل این خبر منبعی آگاه به فرهیختگان گفته که ‌ایران هم قرار است در ازای دسترسی به پول‌های بلوکه‌شده خود در سئول سه «جاسوس دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی» را آزاد کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته منبع این روزنامه، که هویت او در گزارش مشخص نشده است، سیامک نمازی، محمدباقر نمازی و مراد طاهباز سه شهروند دوتابعیتی‌اند که در ازای دسترسی ایران به پول‌های بلوک‌شده خود در کره جنوبی، آزاد خواهند شد.

گزارش با اشاره به انتشار خبر آزادسازی بیش از ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار از منابع مسدودشده ایران در یکی از کشورها، از پرداخت بدهی دیرینه بریتانیا به ایران که به یک قرارداد نظامی پیش از انقلاب بازمی‌گردد، به‌عنوان یکی از دستاوردهای وزارت خارجه دولت سیزدهم در «مذاکرات فرابرجامی» یاد کرده است.

در ادامه گزارش، فرایند و چرایی آزاد‌سازی این اموال به تفصیل بررسی شده است؛ از جمله پرداخت بدهی ۵۳۰ میلیون دلاری لندن به تهران بابت قرارداد خرید تانک‌های چیفتن که پیش از انقلاب ۵۷ منعقد اما اجرا نشد، و ارتباط آن با آزادی نازنین زاغری رتکلیف و انوشه آشوری دو شهروند دوتابعیتی ایرانی-بریتانیایی از ایران.

در مورد توقیف پول‌های ایران در کره جنوبی به‌دنبال خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها، در گزارش فرهیختگان گفته شده است که دولت ابراهیم رئیسی همزمان با پیش‌بردن مذاکرات احیای برجام در وین، از گفت‌وگوهای فرابرجامی نیز استقبال کرد و با مذاکره با مقام‌های کره‌ای در نهایت موفق به آزادسازی این پول‌ها شد.