یارانه گوشت صرف دیگر زخم‌های زندگی می‌شود

یارانه ماهیانه یک نفر فقط برای خرید یک کیلو مرغ کافی است

اگر کسی بخواهد یک کیلو گوشت قرمز بخرد، حداقل باید یارانه سه ماه خود را کنار بگذارد - ایرنا

در روزهای اخیر خبرهایی مطرح شد مبنی بر اینکه دولت قصد دارد به هفت دهک اول درآمدی ایران یارانه گوشت پرداخت کند. سازوکار پرداخت این یارانه و رقم دقیق آن هنوز مشخص نیست اما فعالان اقتصادی و کارگری می‌گویند ممکن است بسیاری از خانوارها مجبور ‌شوند این پول را برای پرداخت دیگر هزینه‌های زندگی صرف کنند.

در حال حاضر خرید یک کیلو گوشت گوساله خورشتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای دست‌کم ۱۹۱ هزار تومان است. قصابی‌ها نیز همین گوشت را حداقل کیلویی ۱۷۷ هزار تومان می‌فروشند. قیمت یک کیلو گوشت استیک نیز به ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد و برای گوشت راسته گوساله هم باید حداقل ۲۶۰ هزار تومان پرداخت کرد.

از طرفی، قیمت یک کیلو گوشت گوسفندی خورشتی در فروشگاه‌ها ۲۴۰ تا ۳۱۰ هزار تومان و راسته گوسفندی هم دست‌کم کیلویی ۳۳۰ هزار تومان است. قیمت مصوب مرغ هم کیلویی ۳۷ هزار تومان اعلام شده است؛ هرچند برخی فروشگاه‌ها فیله مرغ را تا کیلویی ۸۰ هزار تومان هم می‌فروشند.

به گزارش پایگاه خبری فرارو، مرغ فروشی‌ها سینه مرغ را کیلویی ۶۷ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌کنند و قیمت یک کیلو ساق مرغ به ۵۱ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است. یک کیلو ران مرغ هم ۴۲ هزار تومان است و بال مرغ هم کیلویی ۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بررسی این قیمت‌ها نشان می‌دهد که مبلغی معادل یارانه ماهیانه یک نفر فقط به‌اندازه خرید یک کیلو مرغ کفایت می‌کند و اگر کسی بخواهد یک کیلو گوشت قرمز بخرد، حداقل باید یارانه سه ماه خود را کنار بگذارد.

در روزهای گذشته، جعفر قادری، عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، اعلام کرد که به هفت دهک اول جامعه یارانه گوشت پرداخت می‌شود؛ اما حتی اگر این یارانه نیز پرداخت شود، شهروندان می‌توانند با آن حداکثر دو کیلو گوشت قرمز تهیه کنند. با این‌ حال شواهد نشان می‌دهد که سازوکار پرداخت این یارانه مشخص نیست. ضمن اینکه با توجه به فشارهای اقتصادی فعلی، احتمال زیادی وجود دارد که خانوارها یارانه گوشت را به دیگر زخم‌های زندگی بزنند و سفره آنان همچنان از این منبع غنی پروتئینی خالی بماند.

علی‌اصغر نجاری، معاون اجرایی خانه کارگر استان زنجان، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، به این موضوع اشاره کرد و گفت: «دولت با وجود تورم و قیمت گوشت در سال جاری احتمالا با این رقم‌ها می‌خواهد ماهیانه حدود یک کیلو گوشت به دست خانوارها برساند. صرف‌نظر از اینکه این میزان چقدر کم است، به نظر می‌رسد که دولتی‌ها نمی‌دانند کارگران اغلب این مبلغ را نمی‌توانند به بازار خرید گوشت وارد کنند و ممکن است برای تهیه نان و تخم‌مرغ و حتی مصرف در حوزه حمل‌ونقل از این پول استفاده کنند. با این حساب، دولت گویا از آثار تورمی این اقدام برای اقتصاد و وضعیت مالی خود نیز بی‌خبر است.»

نمایندگان مجلس می‌گویند برای دولت شرط گذاشته‌اند در صورتی می‌تواند ارز ترجیحی را حذف کند که قیمت‌ها را ثابت نگه دارد یا آثار تورمی آن را کاهش دهد و در ازای آن به خانوارها بن خرید کالا بدهد. یارانه ۳۰۰ هزارتومانی گوشت هم در همین راستا پرداخت می‌شود؛ اما علی‌اصغر نجاری این قبیل اقدام‌ها را «صوری و نمایشی برای رفع تکلیف» می‌داند.

منصور پوریان، رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام، به‌تازگی در مصاحبه‌ای از نصف شدن مصرف گوشت در ایران خبر داد و گفت: «میزان مصرف در ایام نوروز و رمضان نسبت به سال‌های گذشته کاهش چشمگیری پیدا کرده است. در سال‌های گذشته اگر خانواری برای ایام نوروز ۱۰ کیلو گوشت خریداری می‌کرد، در سال جاری میزان خرید خود را نصف کرد.»

بیشتر از اقتصاد