یک کیلو زولبیا و بامیه؛ ۷۰ هزار تومان

قیمت دو کیلو زولبیا و بامیه از یارانه یک ماه سه عضو یک خانواده بیشتر است

این روزها بهای یک کیلوگرم زولبیا و بامیه با قیمت مصوب وزارت صمت ۷۰ هزار تومان است که نرخ آن از یارانه یک ماه شهروندان ایرانی بالاتر است.

علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه قنادان تهران، گفت: «بر اساس ابلاغیه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، در واحدهای درجه‌ ۱، قیمت هر کیلو زولبیا و بامیه ۷۰ هزار تومان و در واحدهای درجه‌ ۲ هم حداقل ۶۰ هزار تومان است.»

رئیس اتحادیه قنادان تهران یک سال پیش در فروردین ۱۴۰۰، هم‌زمان با شروع ماه رمضان، گفته بود که در واحدهای درجه‌ ۱، قیمت هر کیلو زولبیا و بامیه ۴۸ هزار تومان و در واحدهای درجه‌ ۲ مبلغ ۳۸ هزار تومان است.

قیمت‌های فعلی نشان می‌دهد که زولبیا و بامیه در مدت یک سال، ۲۲ هزار تومان گران‌تر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان و به گفته علی بهره‌مند، در عرضه زولبیا و بامیه در واحدهای صنفی کمبودی وجود ندارد. این فعال صنفی درباره میزان تقاضا برای خرید زولبیا و بامیه توضیحی نداد اما یک حساب‌وکتاب سرانگشتی نشان می‌دهد که خرید دو کیلو زولبیا و بامیه از یارانه یک ماه سه عضو یک خانواده بیشتر است. به‌ عبارت‌ دیگر، اگر خانواده‌ای سه‌نفری بخواهند در طول ماه رمضان دو کیلو زولبیا و بامیه بخرد، باید ۱۴۰ هزار تومان پرداخت کند؛ در حالی که یارانه معیشتی یک خانوار سه‌نفری در ماه ۱۳۸ هزار تومان است.

افزایش قیمت زولبیا و بامیه با افزایش قیمت شکر در یک سال گذشته نیز ارتباط دارد. آمار وزارت صمت از نرخ کالاهای اساسی در سال ۱۴۰۰ حاکی از آن است که قیمت شکر در مدت یک سال بیش از ۱۰۰ درصد گران شد.

پیش‌تر قاسمعلی حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران گفته بود: «افزایش قیمت قند و شکر باعث شد که این کالاها روی دست کارخانه‌ها بمانند» اما زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، مدعی است که افزایش قیمت شکر «در جهت حفظ سلامت مردم» انجام می‌شود.

بیشتر از اقتصاد