وزیر کشور: اسپری فلفل زدیم که درهای ورزشگاه را نشکنند

«فقط ۹ خانم بلیت خریدند؛ آن‌هم برای آقایان صادر شده بود»

با وجود اینکه پیش‌تر اعلام شده بود تماشاگران زن بازی تیم‌های ملی فوتبال ایران و لبنان دو هزار بلیت خریده‌اند، احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، ادعا کرد: «بنا بر فروش بلیت به بانوان نبود و قرار نبود آنان در دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و لبنان حضور داشته باشند.» او مدعی شد که فقط ۹ زن بلیت خریده بودند که آن هم برای آقایان صادر شده بود. 

روز سه‌شنبه، ۹ فروردین، در جریان مسابقه فوتبال میان تیم‌های ایران و لبنان در مشهد، تعداد زیادی از تماشاگران زن با وجود اینکه بلیت خریده بودند، پشت درهای بسته ماندند و به آنان اجازه ورود داده نشد. یگان ویژه نیروهای انتظامی نیز به اعتراض‌های آنان با گاز فلفل و برخورد خشونت‌آمیز پاسخ داد؛ حالا وزیر کشور هم ضمن دفاع تمام‌قد از رفتار خشونت‌آمیز با زنان در مشهد، می‌گوید که «نیروی انتظامی به وظیفه‌ ذاتی‌اش عمل کرد».

او که از طرف ابراهیم رئیسی ماموریت یافته است ماجرای مشهد را بررسی و پیگیری کند، در نشست خبری روز سه‌شنبه، ۱۶ فروردین، بار دیگر در جمع خبرنگاران از عملکرد نیروی انتظامی دفاع کرد و مدعی شد: «به دلیل حضور حجم زیادی از تماشاچیان در ورزشگاه عده‌ای از علاقه‌مندان پشت درها تلاش داشتند با زور وارد ورزشگاه شوند و برخی هم با استفاده از افشانه به‌ دنبال پراکنده‌‌ کردن علاقه‌مندان بودند تا این ازدحام باعث شکستن در و ایجاد حادثه نشود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمد وحیدی در ادامه سخنان خود، با اتهام زدن به تماشاگران گفت: «برخی بدون داشتن بلیت و با کارت دعوت‌های فاقد هولوگرام که از روی کارت رسمی کپی شده بود، بدون در نظر گرفتن ظرفیت، وارد ورزشگاه شدند.»

او هرگونه برنامه‌ریزی و اعلام قبلی برای حضور زنان در ورزشگاه را انکار کرد و مدعی شد که سامانه فروش بلیت‌ فقط برای آقایان بلیت صادر کرده است. این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که خبرگزاری ایسنا روز یکشنبه به نقل از مقام‌های ورزشی، اعلام کرد که ۱۲ هزار و ۵۰۰ بلیت به تماشاگران فروخته شد که دو هزار بلیت را زنان خریده بودند.

با این حال وزیر کشور مدعی است که مسئولان مشهد حدود چهار هزار بلیت خارج از سیستم فروش بلیت‌ توزیع کرده‌اند. احمد وحیدی مسئولیت اتفاق رخ‌داده در ورزشگاه مشهد را به گردن فدراسیون فوتبال انداخت و گفت: «برای حضور بانوان در ورزشگاه باید بسترهایی ایجاد شود که در ورزشگاه آزادی این بسترها هست ولی در ورزشگاه مشهد این بسترها مهیا نیست. به همین منظور با وزیر ورزش صحبت شد که بازی از مشهد به تهران بیاید و وزارت ورزش هم با فدراسیون فوتبال صحبت کرد؛ ولی فدراسیون اعلام کرد که این امر ممکن نیست و تیم لبنانی هم در مشهد حضور دارد.»

در همین روز، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، نیز ادعا کرد که «با عاملان اتفاق‌های مشهد برخورد می‌شود»؛ پیش از آن نیز جعفر منتظری، دادستان کل کشور، دستور رسیدگی به این موضوع را صادر کرده بود؛ با این حال بر کسی پوشیده نیست که احمد علم‌الهدی، نماینده علی خامنه‌ای در مشهد، این شهر را به «شهر ممنوعه‌‌ها» تبدیل کرده است.

به دستور او، برگزاری کنسرت و برنامه‌های هنری در مشهد ممنوع است. زنان اجازه دوچرخه‌سواری ندارند و اگر بخواهند کوهنوردی کنند، باید از پدر یا همسر خود اجازه بگیرند. او پیش‌تر درباره حضور زنان در ورزشگاه گفته بود: «جایگاه بانوان که در ورزشگاه برای آنان در نظر گرفته شده است، باید به‌ گونه‌ای باشد که هیجان‌های آن‌ها به‌ جایی منعکس نشود.»

علی‌اکبر هاشمی جواهری، مدیرکل ورزش و جوانان خراسان رضوی، روز چهارشنبه، ۱۰ فروردین، در پاسخ به این سوال که چرا به زنان اجازه ورود به ورزشگاه داده نشد، به صراحت گفت که چون مشهد پایگاه فرهنگی جهان اسلام و تشیع است، بعضی از مسائل باید از قبل پیش‌بینی می‌شد.