چین دیپلمات‌های طالبان را پذیرفت

سفیر پیشین افغانستان در چین در ماه ژانویه، کلیدهای سفارت را به سفارت قطر در چین تحویل داد

چین میزبان سومین نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان از  ۳۰ تا ۳۱ مارس - عکس: @QaharBalkhi توییتر

 

امیرخان متقی، وزیر امور خارجه طالبان، پس از نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان در چین، روز دوشنبه، پانزدهم فروردین (۴ آوریل)، اعلام کرد که دولت چین با پذیرش دیپلمات‌های طالبان در سفارت افغانستان واقع در این کشور موافقت کرده است. او پیشرفت‌ها در روابط چین با طالبان را نشانه حسن نیت این کشور در قبال طالبان دانست.

پس از آنکه چین، میزبانی نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان را به عهده گرفت، این نشست با حضور وزرای خارجه روسیه، ایران، پاکستان، کشورهای آسیای مرکزی، قطر و طالبان از تاریخ ۳۰ تا ۳۱ مارس در شهر تونشی واقع در شرق چین برگزار شد. در پایان این نشست، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، اعلام کرد، کشورش دیپلمات‌هایی را که طالبان معرفی کرده، پذیرفته است.

روز دوشنبه، عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزرات خارجه طالبان، با انتشار ویدیو مصاحبه امیرخان متقی با یکی از رسانه‌های چینی در حاشیه نشست چین، اعلام کرد که چین نیز دیپلمات‌های طالبان را در سفارت افغانستان پذیرفته است. در این ویدیو، امیرخان متقی از کشور چین برای برگزاری نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه و نیز تسهیل حمل ونقل کالاهایی صادراتی افغانستان قدردانی می‌کند و آن را نشانه حسن نیت چین در قبال طالبان می‌خواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفارت افغانستان در چین در ماه ژانویه ۲۰۲۲، پس از آنکه سفیر پیشین افغانستان در این کشور، درهای سفارت را بست و کلید آن را به سفارت قطر در چین تحویل داد، تعطیل شد. جاوید قائم، سفیر پیشین افغانستان در چین که در زمان حکومت قبل این مسند سمت را در اختیار داشت، روز دوشنبه، دهم ژانویه، اعلام کرد که به دلایل شخصی و رسمی، از مقام خود استعفا کرده است.

او طی بیانیه‌ای خبر داد که از ذخیره مالی این سفارت، حقوق کارمندان سفارتخانه تا ماه ژانویه را پرداخته و کلید ساختمان را به سفارت قطر در چین تحویل داده است. حالا وزیر خارجه طالبان می‌گوید که چین به دیپلمات‌های طالبان اجازه داده است در ساختمان سفارت افغانستان در چین مستقر شوند.

با خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان در پایان اوت ‌۲۰۲۱، چین از نخستین دولت‌های بود که همسویی‌ خود با طالبان را اعلام کرد. این کشور با فرستادن محموله‌های کمک و نیز اعزام نمایندگانی به کابل، روابط‌ش با طالبان را علنی کرد.

هنوز هیچ کشوری دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است، اما پذیرش نماینده‌های دیپلماتیک طالبان در روسیه، پاکستان و چین نشانه‌های آشکار همراهی این کشورها با طالبان محسوب می‌شود.