وزیر خارجه چین برای گفت‌وگو با طالبان وارد کابل شد

وانگ یی پنجمین وزیر خارجه‌ کشورهای آسیایی است که به افغانستان سفر می‌کند

پیش از این، وزرای خارجه کشورهای پاکستان، ازبکستان، ترکمنستان و قطر برای ملاقات با سران طالبان به کابل سفر کرده‌اند‌ـ آریانا نیوز

وانگ یی، وزیر خارجه چین، صبح روز پنجشنبه ۴ فروردین (۲۴ مارس) وارد کابل شد. خبرگزاری باختر با انتشار عکسی از وانگ یی در فرودگاه کابل، نوشت که هدف از سفر وزیر خارجه چین به کابل، گفت‌‌وگو با طالبان در مورد مسائل سیاسی، اقتصادی و ترانزیتی است. وانگ یی پنجمین وزیر خارجه کشورهای آسیایی است که پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، به کابل سفر می‌کند. پیش از این، وزرای خارجه کشورهای پاکستان، ازبکستان، ترکمنستان و قطر برای ملاقات با سران طالبان به کابل سفر کرده‌اند.

در عکس‌هایی که رسانه‌های طالبان منتشر کردند، دیده می‌شود که مولوی امیر خان متقی، وزیر خارجه طالبان، از وانگ یی در فرودگاه کابل استقبال می‌کند. هنوز مشخص نیست که وزیر خارجه چین با بقیه رهبران طالبان نیز ملاقات می‌کند یا خیر؛ اما خبرگزاری باختر نوشت وزیر خارجه چین گفت‌وگوهایی در زمینه‌های مختلف از جمله موضوع‌های سیاسی، اقتصادی و ترانزیتی با مقام‌های طالبان انجام خواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چین ازجمله کشورهای همسو با طالبان است که پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، روابط نزدیکی با این گروه برقرار کرد. وانگ یی در هفت ماه گذشته، در نشست‌های بین‌المللی برای طالبان لابی کرد و بارها از ایالات متحده آمریکا خواست که ذخایر ارزی مسدود‌شده افغانستان را آزاد کند. وزیر خارجه چین روز سه‌شنبه، با شرکت در نشست وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی در اسلام‌آباد، خواهان تعامل جهان با طالبان شد و از گسترش روابط چین با این گروه خبر داد.

وانگ یی در حالی به کابل سفر کرد که قرار است چین تا یک هفته دیگر میزبان سومین نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان، با حضور نمایندگان طالبان باشد. این نشست‌ها که پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، با ابتکار پاکستان برگزار می‌شود، در جست‌وجوی راه‌حل‌هایی است که بتواند طالبان را از انزوای سیاسی خارج کند و افغانستان را به ثبات برساند. دور نخست و دوم این نشست‌ها، با میزبانی پاکستان و ایران برگزار شد و اکنون چین، میزبان سومین دور این نشست‌ها خواهد بود.

وزارت خارجه چین از سال ۲۰۱۸ تا اوت ۲۰۲۱ که طالبان بر افغانستان مسلط شد، چندین بار میزبان هیئت سیاسی این گروه به رهبری ملا برادر بود.