تلاش جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا برای جلوگیری از لغو تحریم‌های سپاه پاسداران

«تمرکز دولت بایدن بر دستیابی به یک توافق هسته‌ای جدید، امنیت ملی ایالات متحده را به‌ خطر می‌اندازد»

احتمال خارج‌کردن سپاه پاسداران از فهرست تروریستی درحالی‌ است که در حملات مکرر به نیروهای آمریکایی در منطقه دخیل است- KHAMENEI.IR

به گزارش «واشینگتن فری بیکن»، وب‌سایت خبری محافظه‌کار آمریکایی، نمایندگان جمهوری‌‌خواه کنگره آن کشور، برای منع دولت بایدن از لغو تحریم‌های مرتبط با تروریسم علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان بخشی از یک توافق هسته‌ای جدید با تهران، پیشگام تلاشی قانونی شده‌اند.

طرح جدیدی که به مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شده و به‌طور اختصاصی در اختیار این رسانه قرار گرفته است، با هدف منع کاخ سفید از خارج‌کردن نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی ایالات متحده یدون تایید کنگره، تدوین شده است.  

برایان ماست و اسکات پِری، دو عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان از ایالت‌های فلوریدا و پنسیلوانیا نماینده فلوریدا و  روز دوشنبه، ۱۵ فروردین‌ماه، این طرح را باعنوان «قانون منع هواداران تروریسم از مماشات با تروریست‌ها» به کنگره ارائه کرده‌اند.   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«واشینگتن فری بیکن» پیش‌تر گزارش داده‌ بود که اگر دولت بایدن در  توافق هسته‌ای جدیدی که درحال نهایی‌شدن است، به‌عنوان بخشی از امتیازهایی که به جمهوری اسلامی ایران می‌دهد، سپاه پاسداران را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج و تحریم‌های کلیدی بر این نهاد را لغو کند، به‌طور بالقوه راه را برای «ورود آسان‌تر تروریست‌های ایرانی به ایالات متحده» باز خواهد کرد.  

تحریم‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که برای نخستین‌بار در دولت دونالد ترامپ به‌عنوان بخشی از کمپین «فشار حداکثری» بر ایران اعمال شد، یکی از آخرین اختلاف‌های باقی‌مانده در مذاکرات احیای برجام است. ایران دولت بایدن را تحت فشار قرار داده است تا سپاه پاسداران را از فهرست تروریستی خارج کند، درحالی‌که این نهاد نظامی به‌طور فعال درحال برنامه‌ریزی برای ترور مقام‌های ارشد دولت ترامپ بوده است و در منطقه نیز به‌طور مکرر حملاتی را علیه نیروهای آمریکایی انجام می‌دهد. 

به گزارش «واشینگتن فری بیکن»، تلاش دولت بایدن برای لغو این تحریم‌ها، مخالفت رهبران سیاست خارجی آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه را با توافق هسته‌ای جدید ایران، برانگیخته است و طرح «ماست‌-پری» یکی از چندین طرحی است که با هدف وادار کردن دولت به رایزنی با کنگره درباره این توافق، مطرح شده است.

برایان ماست به «واشینگتن فری بیکن» گفت: «از آن‌جایی‌که رئیس جمهوری از پایبندی به سوگند ریاست جمهوری خود امتناع می‌کند، ما این طرح را برای منع او از اخذ تصمیم‌های اجرایی در حوزه امنیت ملی، مانند حذف سازمان‌های تروریستی شناخته‌شده از فهرست تروریستی، ارائه می‌کنیم.»

او افزود که جو بایدن «نه‌تنها آشکارا قانون اساسی را دور می‌زند، بلکه در تلاش برای راضی‌کردن تروریست‌ها، آمریکایی ها را نیز در معرض خطر قرار می‌دهد». 

اسکات پری هم که عضو کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکاست، گفت: «تمرکز دولت بایدن بر دستیابی به یک توافق هسته‌ای جدید [با ایران]، امنیت ملی ایالات متحده را به‌خطر می‌اندازد.»

او افزود: «باورش سخت است که باید به رئیس جمهوری آمریکا بگویی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک سازمان تروریستی خارجی است که مسئول قتل آمریکایی‌ها است، می‌بینیم که این‌طور است.»

در طرح جدید آمده است که عنوان تروریستی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی «نمی‌تواند لغو یا باطل شود»، مگر با تصویب مشترک سنا و مجلس نمایندگان در کنگره.