حذف نام سپاه از لیست سازمان‌های تروریستی افتضاح سیاسی دیگری برای آمریکا خواهد بود

در صورت حذف نام سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی، محور مقاومت در برابر آمریکا دوباره تقویت خواهد شد

HO / LEADER OFFICE / AFP

این اواخر، رسانه‌های خبری این موضوع را به‌طور علنی مطرح می‌کنند که آمریکا قصد دارد در چارچوب شروط احیای برجام و در ازای تضمین‌هایی تهران مبنی بر مهار فعالیت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، نام این گروه را از فهرست سازمان‌های تروریستی حذف کند.

اگر ایالات متحده واقعا چنین کند و به عنوان بخشی از شروط توافق هسته‌ای در مذاکرات وین، نام سپاه پاسداران را از لیست سازمان‌های تروریستی خارجی خط بزند، می‌توان گفت که واشنگتن بار دیگر در همان موقعیت ننگین و افتضاح‌آمیزی است که هنگام خروج شرم‌آور نیروهایش از افغانستان قرار داشت.

سپس خاورمیانه دو تاریخ را که در ایجاد بی‌ثباتی و امنیت منطقه بیشترین تاثیر را داشته‌اند، همواره به خاطر خواهد داشت؛ تاریخ اول، روزی که هواپیمای فرانسوی آیت‌الله خمینی را از فرانسه به تهران منتقل کرد و تاریخ دوم روزی که دولت بایدن «سپاه پاسداران» را از لیست سیاه سازمان‌های تروریستی خارجی حذف کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در صورت وقوع چنین اتفاقی، جهان اقدامی بیهوده و نابه‌جای جدیدی از آمریکا را شاهد خواهد بود که رسوایی آن کمتر از حمله نافرجام به عراق و اشغال آن و اشتباه راهبردی خروج نیروهای آمریکایی از عراق و افغانستان نخواهد بود.

درست است که ایالات متحده قصد دارد از خاورمیانه و توجه به چین عقب‌نشینی کند، اما واشنگتن در این صورت به چین، روسیه و ایران قدرت و آزادی بی‌سابقه‌ای خواهد داد. بنابراین واشنگتن چگونه می‌تواند دشمنی خود را با روس‌ها اعلام و توجه خود را به تحرکات پکن معطوف کند، سپس دست سپاه پاسداران را در منطقه باز بگذارد؟ آیا برای چنین تصمیمی جز ضعف مدیریت و بی‌عرضگی توصیف دیگری می‌توان پیدا کرد؟ واشنگتن با حذف نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی به جمهوری اسلامی آزادی تحرک و فعالیت در منطقه را اعطا می‌کند در حالی که ائتلاف ایران، چین و روسیه در حال توسعه و تقویت است.

چین که متحد روسیه و رژیم ایران است، در واقع برنده اصلی جنگ اوکراین است و در صورت حذف نام سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی، محور مقاومت در برابر آمریکا دوباره تقویت خواهد شد؛ به‌ویژه اینکه تحریم‌های غرب علیه روسیه در حال افزایش است. علاوه بر آن، دولت آمریکا با لغو تحریم‌های اعمال‌شده علیه سپاه پاسداران، آرزوهای باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، را که در مصاحبه معروفش با مجله آتلانتیک تحت‌ عنوان «دکترین اوباما» از لزوم تقسیم منطقه با ایران صحبت کرد، برآورده خواهد کرد. اوباما در آن زمان می‌گفت: «سعودی‌ها باید خاورمیانه را با مخالفان ایرانی خود تقسیم کنند.» این در حالی است که عربستان سعودی دقیقا برعکس ایران، خواهان کنترل و تحت سیطره قرار دادن منطقه نیست، بلکه می‌خواهد کشورهای منطقه ثبات و استقلال کامل داشته باشند.

اکنون این پرسش مطرح می‌شود که آیا به عنوان مثال، می‌توان گفت کشورهای اروپایی باید نفوذ خود بر اروپا را با روسیه تقسیم کنند؟ آیا دولت فعلی آمریکا حاضر است چنین پیشنهادی را بپذیرد؟ آیا می‌توان این ایده را حتی در رسانه‌ها مطرح کرد؛ چه رسد به اینکه آن را به عنوان یک دیدگاه سیاسی ارائه کرد؟

در نتیجه، حذف سپاه پاسداران از فهرست تحریم‌ها چیزی جز توطئه علیه سراسر منطقه و نه یک کشور خاص، نیست؛ به‌ویژه پس از آنکه سپاه پاسداران مسئولیت پرتاب ۱۲ موشک بالیستیک به خاک عراق را پذیرفت. لغو تحریم‌های اعمال‌شده علیه سپاه پاسداران در حالی‌ که حزب‌الله در لبنان و سوریه جنگ‌طلبی و ستیزه‌جویی می‌کند، شبه‌نظامیان عراقی وابسته به ایران این کشور را به ویرانی می‌کشانند و تهران به حمایت از شبه‌نظامیان حوثی در یمن ادامه می‌دهد، جز جنایت علیه منطقه و بی‌حرمتی به خون هزاران بی‌گناهی که سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به آن ریخته‌اند، چیز دیگری نیست.

برگرفته از روزنامه الشرق الاوسط

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه