ائتلاف به رهبری عربستان در یمن آتش‌بس یکجانبه اعلام کرد

آتش‌بس‌های دو سال گذشته به دلیل پایبند نبودن شورشیان حوثی به شکست منتهی شد

آتش‌بس از شش صبح چهارشنبه دهم فروردین‌ماه آغاز می‌شود-SPA

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی سه‌شنبه‌شب در یمن آتش‌بس یکجانبه اعلام کرد تا فرصتی برای مذاکرات سیاسی در ریاض فراهم شود.

ائتلاف می‌گوید این آتش‌بس از ساعت شش صبح چهارشنبه دهم فروردین‌ماه آغاز می‌شود و در ماه رمضان فضایی برای آغاز تلاش‌های صلح‌طلبانه ایجاد می‌کند.

شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران با اعلام آتش‌بس مخالفت کرده‌اند و همه آتش‌بس‌های دو سال گذشته نیز به دلیل پایبند نبودن حوثی‌ها شکست خورده است.

حوثی‌ها همچنین حضور در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس را رد کرده‌اند، چرا که به گفته آنها این اجلاس در عربستان سعودی برگزار می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان ملل از مدت‌ها پیش از اعلام آتش‌بس در ماه رمضان استقبال کرده بود. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که به منطقه سفر کرده است هم با همتای سعودی خود درباره آتش‌بس و تلاش برای صلح گفت‌و‌گو کرده است. تیم لندرکینگ، نماینده ویژه آمریکا در امور یمن هم برای حضور در مذاکرات ریاض به عربستان سعودی سفر کرده است.

شورای همکاری خلیج فارس شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، کویت، عمان و قطر اجلاس را از روز سه‌شنبه آغاز کرده‌اند و انتظار می‌رود تا پنجشنبه آینده، هفتم آوریل ادامه داشته باشد.

روز دوشنبه نایف الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس با سفیر بریتانیا در یمن و مقامات یمنی درباره توقف جنگ و دستیابی به صلح فراگیر گفت‌و‌گو کرده بود. او روز بعد از همه طرف‌های درگیر در جنگ یمن خواست درگیری‌ها را متوقف کنند و حوثی‌ها در مذاکرات حضور یابند.

حوثی‌ها اخیر حمله‌ها علیه عربستان سعودی را افزایش داده‌اند و ادعا می‌کنند در صورت برگزاری مذاکرات در کشور «بی‌طرف» در آن شرکت می‌کنند. سخنگوی حوثی‌ها هم می‌گوید که عربستان سعودی باید جدیت در مذاکرات صلح را ثابت کند و نیروهای خارجی را از یمن خارج کند.

این درحالی است که نشنال به نقل از گروه‌های حقوق بشری گزارش داده است که حوثی‌ها سه فعال مدنی که قصد داشتند در مذاکرات ریاض شرکت‌کنند را بازداشت کرده است.

همزمان سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ماه رمضان به احتمال مبادله زندانیان اشاره کرده است.

جنگ یمن از سپتامبر ۲۰۱۴ پس از اینکه حوثی‌ها علیه دولت مشروع یمن شورش کردند و بخش قابل توجهی از یمن را از کنترل دولت خارج کردند، آغاز شد. از مارس ۲۰۱۵، تلاش‌های عربستان سعودی برای به قدرت بازگرداندن دولت مشروع یمن آغاز شد و در این سال‌ها جمهوری اسلامی ایران به طور همه‌جانبه از حوثی‌ها حمایت کرده است.