ائتلاف به رهبری سعودی: ایران بانی جنگ‌های فرقه‌ای در منطقه است

«بهترین راه‌حل برای یمن، راه‌حل سیاسی است»

ژنرال ترکی المالکی، سخن‌گوی این ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی- FAYEZ NURELDINE / AFP

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن، ایران را به دامن زدن به تنش‌های فرقه‌ای در منطقه متهم کرد.

ژنرال ترکی المالکی، سخن‌گوی این ائتلاف نظامی، روز یکشنبه در نشستی خبری گفت: «رژیم ایران بانی مسابقه تسلیحاتی و خرابی و ویرانی در منطقه است.» او افزود: «شبه‌نظامیان حوثی یمن ایدئولوژی فرقه‌ای خود را از ایران گرفته‌اند. ایران همین تفکر فرقه‌ای را در عراق ، سوریه، و لبنان هم گسترش می‌دهد.»

او افزود که شواهدی مبنی بر حضور حزب‌الله لبنان در یمن و استفاده از فرودگاه صنعا برای حمله به عربستان سعودی در دست است. او تصاویری از جنگجویان حزب‌الله را در حال آموزش نظامی حوثی‌های یمن نشان داد.

سخن‌گوی ائتلاف درباره جنگ در یمن گفت: «بهترین راه‌حل برای یمن، راه‌حل سیاسی است، اما شبه‌نظامیان حوثی تمام پیشنهادهای سازمان ملل متحد برای حل‌وفصل سیاسی این بحران را رد کرده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژنرال المالکی گفت که دلیل حمله هفته گذشته نیروهای ائتلاف به فرودگاه صنعا این بود که حوثی‌ها این فرودگاه را به مقر پرتاب موشک‌های بالستیک به خاک عربستان سعودی و دیگر کشورهای عضو ائتلاف بدل کرده‌اند.

ائتلاف عربی روز دوشنبه، ۲۹ آذر، از اجرای حمله‌های هوایی موفقیت‌آمیز به مواضع نظامی حوثی‌ها در فرودگاه صنعا در یمن خبر داد.

به گزارش العربیه، در این حمله هوایی ائتلاف عربی، تاسیسات مونتاژ و ساخت پهپاد پایگاه الدیلمی و نیز پرتابگرهای زیرزمینی موشک‌های دوربرد هدف قرار گرفتند.

بنا بر اعلام این ائتلاف، در این حمله‌ها که پاسخی به استفاده نظامی حوثی‌ها از فرودگاه صنعا بود، قوانین بین‌المللی و انسان‌دوستانه رعایت شده است. نیروهای ائتلاف می‌گویند که شبه‌نظامیان حوثی از مواضعی در این فرودگاه برای حمله‌های فرامرزی خود استفاده می‌کنند.

ترکی المالکی گفت: «شبه‌نظامیان حوثی عامدانه به غیرنظامیان و فرودگاه‌های عربستان سعودی حمله می‌کنند و مکان‌های غیرنظامی را پوششی برای عملیات‌های نظامی خود می‌کنند.»

به گفته این مقام نظامی، پیش از حمله هوایی به فرودگاه صنعا، تدابیر قانونی اتخاذ شده است.