حمله حوثی‌ها به تاسیسات نفت، آب و برق عربستان سعودی

واشنگتن حملات حوثی‌ها به تاسیسات انرژی عربستان سعودی را «غیرقابل قبول» خواند

حمله شبه‌نظامیان شورشی حوثی مورد حمایت حکومت جمهوری اسلامی ایران در یمن به یک انبار نفت در شهر جده عربستان سعودی، منجر به وقوع آتش‌سوزی گسترده در این تاسیسات شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، این تاسیسات در جنوب شرق فرودگاه بین‌المللی جده واقع است و تصاویر ویدئویی منتشر شده حریق را در بخش‌هایی از آن نشان می‌دهد.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی اعلام کرد که آتش‌سوزی دو مخزن در تاسیسات نفتی آرامکو تحت کنترل است و تلفات جانی نداشته است.

این ائتلاف نظامی همچنین گفت که در پی حمله حوثی‌ها به مخازن شرکت ملی آب در شهر ظهران، خسارت‌های مادی به برخی از منازل مسکونی و خودروهای غیرنظامی وارد شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبکه خبری العربیه ساعاتی بعد از این حمله در توئیتر فارسی خود نوشت: ائتلاف عربی جمعه ۲۵ مارس از سقوط یک پرتابه دشمن بر ایستگاه توزیع برق در منطقه «صامطه» در استان جازان سعودی خبر داد و با اعلام این که این حمله خسارت‌های جانی در پی نداشته، تاکید کرد ضمن حفظ خویشتن‌داری حق پاسخ در زمان مناسب را برای خود محفوظ می‌دارد.

در بیانیه‌ای که ائتلاف عربی روز جمعه منتشر کرد در این‌باره هشدار داده شده که شبه‌نظامیان حوثی این تنش‌زایی‌ها را با هدف ناکام کردن رایزنی‌های یمنی - یمنی انجام می‌دهند که قرار است میان طرف‌های یمنی درگیر از ۲۹ مارس در ریاض آغاز شده و تا ۷ آوریل ادامه یابد.

ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف عربی ادامه حملات خصمانه حوثی‌ها را تنش‌زایی خطرناکی دانست که امنیت انرژی و شریان اقتصادی جهان را هدف قرار می‌دهد.

وزیر انرژی سعودی گفته است عربستان مسئولیت هرگونه کمبود در عرضه نفت به بازارهای جهانی که در پی حملات امروز حوثی‌ها به وجود خواهد آمد را نخواهد پذیرفت. ‎

ریما بندر بن سلطان سفیر عربستان سعودی در واشینگتن در توئیتی نوشت، حوثی‌های تروریست مورد حمایت ایران با مصونیت از مجازات به حملات علیه غیرنظامیان، زیرساخت‌ها و تاسیسات انرژی ما با استفاده از پهپادها و موشک‌های ساخت ایران ادامه می‌دهند. جامعه بین‌المللی باید علیه این تهاجم که غیرنظامیان بی‌گناه و عرضه جهانی انرژی را هدف قرار می‌دهد، اقدام کند.‎

جالینا پورتر معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به این حمله گفت، واشنگتن حملات حوثی‌ها به تاسیسات انرژی عربستان سعودی را «غیرقابل قبول» می‌داند و آنها را محکوم می‌کند. وی اضافه کرد ایالات متحده به همکاری با عربستان برای تقویت توان دفاعی این کشور ادامه خواهد داد.‎

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز ضمن محکوم کردن حملات شبه‌نظامیان حوثی‌ به عربستان سعودی، از این گروه شبه‌نظامی خواست حملات خود به غیرنظامیان و تاسیسات حیاتی در این کشور را متوقف کنند.

اردن هم حملات شبه‌نظامیان حوثی به زیرساخت‌های شهری و اقتصادی در پادشاهی سعودی را محکوم کرد. 

بیشتر از جهان