۲۱۲ پناهجوی افغان از آلبانی به آمریکا منتقل شدند

آلبانی در هفت ماه گذشته میزبان دو هزار و ۴۰۰ پناهجوی افغان بود

پس از تصرف کابل، شماری از پناهجویان افغانستان در جریان تخلیه کشور، در اواخر تابستان سال گذشته به آلبانی منتقل شدند- 

GENT SHKULLAKU / AFP

خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از مقام‌های وزارت خارجه آلبانی گزارش داد که آمریکا بیش از ۲۰۰ پناهجوی افغان را از آلبانی به ایالات متحده منتقل کرده است.

براساس این گزارش، سفارت ایالات متحده در تیرانا انتقال این پناهجویان افغان از آلبانی به آمریکا در روز سه‌شنبه، دوم فروردین، را برنامه‌ریزی کرد و مسئولان سفارت پیش از آغاز روند انتقال، در مراسمی، با پناهجویان دیدار و گفت‌وگو کردند.

یوری کیم، سفیر ایالات متحده در آلبانی، در این مراسم از میزبانی حکومت آلبانی از پناهجویان افغان پس از سقوط کابل تقدیر کرد و گفت: «آلبانی اولین کشوری بود که پناهجویان افغان را پذیرفت.»

اولتا خاسکا، وزیر خارجه آلبانی، هم با اشاره به میزبانی کشورش از حدود دو هزار و ۴۰۰ پناهجوی افغان در بیش از هفت ماه گذشته، این موضوع را نشان‌دهنده عمق همکاری و دوستی آمریکا و آلبانی دانست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از سقوط کابل در ۲۴ مرداد ۱۴۰۰، شماری زیادی از افغان‌ها که با روی کار آمدن طالبان در خطر بودند، با میانجی‌گری ایالات متحده به آلبانی فرستاده شدند تا از آنجا به آمریکا بروند؛ روالی که پس از هفت ماه اکنون آغاز شده است.

باید متذکر شویم قطر و امارات متحده عربی هم در حال حاضر میزبان هزاران پناهجوی افغان‌اند که ارتش آمریکا به این کشورها منتقل کرده‌اند و همچنان منتظرند به ایالات متحده فرستاده شوند.

در ماه‌های اخیر، شماری از پناهجویان افغان که در دو کمپ مهاجران در شهر ابوظبی امارات متحده عربی به سر می‌برند، چندین گردهمایی در اعتراض به وضعیت بلاتکلیف خود برگزار کردند.

با وجود این اعتراض‌ها، هنوز برای انتقال سریع این پناهجویان به ایالات متحده اقدام جدیدی انجام نشده است.

بر اساس آمار وزارت خارجه آمریکا، تاکنون حدود ۷۵ هزار افغان در روند تخلیه به ایالت‌های مختلف آمریکا منتقل شده‌اند و هزاران نفر دیگر در انتظار رسیدن به آمریکا به سر می‌برند.