آمریکا یک مرکز جدید برای مهاجران افغان در ویرجینیا راه‌اندازی می‌کند

تا پایان فوریه، آمریکا بقیه پایگاه‌های اسکان مهاجران افغان را خواهد بست

حدود ۸۰ هزار افغان در یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های تخلیه از دوران جنگ ویتنام، در ایالات‌ متحده آمریکا اسکان داده شده‌اند‌ـ JON CHERRY/GETTY IMAGES VIA AFP

دولت آمریکا در نظر دارد یک مرکز جدید برای اسکان موقت مهاجران افغان راه‌اندازی کند. به گزارش رویترز، این مرکز اسکان موقت مهاجران در ویرجینیا خواهد بود. دولت آمریکا در نظر دارد هشت پایگاه نظامی را که برای اسکان موقت پناهجویان افغان در نظر گرفته بود تا آخر فوریه تعطیل کند.

دو منبع دولتی به رویترز گفته‌اند که این مرکز در منطقه لیزبورگ ویرجینیا خواهد بود. با این‌ حال، مقام‌های محلی ویرجینیا در مورد راه‌اندازی این پایگاه ابراز نگرانی‌ کرده‌اند. به گفته مقام‌های پلیس منطقه‌ای شهرستان لدون، که لیزبورگ در آن واقع است، وزارت امنیت داخلی آمریکا اعلام کرده است ماهانه ۲۰۰۰ مهاجر افغان که عمدتا از قطر منتقل می‌شوند، در این مرکز اسکان داده می‌شوند.

مایکل چپمن، کلانتر شهرستان لدون، می‌گوید ایجاد این مرکز چالش‌های خاص خود را دارد ازجمله مشکلات ارتباطی، نبود برنامه‌ریزی، موانع زبانی و مهم‌تر از همه نبود حصارهای لازم اطراف این مرکز و نزدیکی‌اش به یک منطقه مسکونی و دو مدرسه.

با این‌ حال، بر اساس اعلام وزارت امنیت داخلی آمریکا، این طرح برای تایید مکان موردنظر هنوز در دست بررسی است. انتظار می‌رود افغان‌های باقی‌مانده که در حال حاضر در پایگاه مشترک مک‌گوایر دیکس لیک‌هورست در نیوجرسی، آخرین پایگاه از هشت پایگاه نظامی، سکونت دارند، در روزهای آینده در سراسر آمریکا اسکان داده شوند.

دولت فدرال آمریکا تغییر راهبردی تازه‌ای را در مورد مهاجران افغان در دست اجرا دارد. قرار است پس‌ از این مهاجران در پایگاه‌های نظامی نگهداری نشوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این‌ حال، وزارت امنیت داخلی آمریکا اعلام کرده است تا روز سه‌شنبه، حدود ۱۲۰۰ افغان هنوز در پایگاه نظامی «فورت دیکس» سکونت داشتند. گفته می‌شود این پایگاه تا زمانی که مرکز پردازش جدید راه‌اندازی شود، همچنان محل سکونت مهاجران افغان در انتظار اسکان مجدد خواهد بود.

حدود ۸۰ هزار افغان در یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های تخلیه از دوران جنگ ویتنام، در ایالات‌ متحده آمریکا اسکان داده شده‌اند. افرادی که از پایگاه‌های موقت نظامی آمریکا عبور کردند و اسکان دائم یافتند متقاضیان برنامه ویزای مهاجرت ویژه بودند که برای افغان‌هایی در دسترس است که در معرض خطر انتقام‌جویی طالبان قرار دارند یا برای دولت آمریکا کار می‌کردند.

برخی دیگر به‌طور موقت با «آزادی مشروط بشردوستانه» و امکان درخواست پناهندگی، در ایالات‌ متحده آمریکا پذیرفته شدند. دولت بایدن از کنگره خواسته است مسیر مستقیم‌تری برای شهروندی افغان‌ها ایجاد کند. هزاران افغان آسیب‌پذیر هنوز در خارج از کشور سرگردان‌اند، زیرا دولت آمریکا هم‌زمان با بررسی پرونده‌ها، با چالش‌های تدارکاتی برای رسیدگی به پذیرش آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند.

دولت آمریکا از آغاز روند تخلیه از اواسط ماه اوت سال گذشته، هشت پایگاه در نقاط مختلف آمریکا را به اسکان مهاجران اختصاص داد. این پایگاه‌ها عمدتا نظامی بودند و مهاجران افغان در این پایگاه‌ها اسکان موقت داده شدند. حالا دولت آمریکا می‌خواهد تمامی پایگاه‌های نظامی سابق را تعطیل و پایگاه‌های جدیدی برای اسکان افغان‌ها راه‌اندازی کند. در حال حاضر، بیش از ۱۵ هزار مهاجر افغان در پایگاه‌های موقت در خارج از آمریکا مانند اردوگاه قطر، شهرک بشردوستانه ابوظبی، آلبانی و مقدونیه سکونت دارند.

این افراد تلاش می‌کنند به آمریکا بروند اما به دلایل نا‌گفته‌، پرونده‌ها بررسی نمی‌شود یا روند بررسی به‌کندی پیش می‌رود. بر اساس اعلام دولت آمریکا، هزاران افغان دیگر در خاک افغانستان برای رفتن به آمریکا منتظرند‌؛ هرچند دولت فدرال از ۴۳ هزار درخواست دریافت ویزای بشردوستانه، فقط دو هزار درخواست را بررسی کرده و صرفا به ۱۷۹ درخواست جواب مثبت داده است.