سناتور دموکرات: «موارد ویژه نه چندان کم‌اهمیت» بر سر راه احیای برجام

«برای دستیابی به یک توافق تازه هسته‌ای لازم است تصمیم‌های سیاسی مهمی در تهران و واشنگتن گرفته شود»

کریس مورفی، سناتور دموکرات - AL DRAGO / POOL / AFP

کریس مورفی، سناتور دموکرات ایالات متحده، گفت برای دستیابی به یک توافق تازه هسته‌ای لازم است تصمیم‌های سیاسی مهمی در تهران و واشنگتن گرفته شود. کریس مورفی به «موارد ویژه نه چندان کم‌اهمیتی» اشاره کرد که بر سر راه دستیابی بر توافق قرار دارند.
اندرو دزیدرو، گزارشگر پلیتیکو‌، در توییتی با اعلام این خبر افزود بن کاردیف، سناتور ارشد دموکرات که در سال ۲۰۱۵ در مخالفت با برجام رأی داد، با حذف سپاه‌ پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست گروه‌های تروریستی مخالف است و به نظر می‌رسد که این مسأله از موارد کلیدی حل نشده در گفتگوها است.
جیم ریش، سناتور جمهوری‌خواه، خواستار توقف گفتگوها شد و گفت: «من از امتیازاتی که این دولت برای آرام کردن رژیم ایران می‌پردازد وحشت‌زده‌ام» و افزود: «بدتر از همه اینکه این توافق پوتین را قادر می‌کند زرادخانه هسته‌ای خود را تقویت کند و در میانه تهاجم به اوکراین، از نظر مالی بهره‌مند شود.»
گفتگوهای بازگشت به برجام که از آغاز آن نزدیک به یکسال می‌گذرد همچنان به نتیجه نرسیده است و درحالیکه برخی گزارش‌ها حصول توافق را در چند روز آینده محتمل می‌دانند همچنان مواردی حل نشده باقی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از آن، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا دو هفته پس از اعلام تنفس در مذاکرات هسته‌ای با ایران اعلام کرد که توافق هسته‌ای با ایران نه قریب‌الوقوع است و نه حتمی و واشینگتن برای سناریوهای با یا بدون بازگشت دوجانبه به برجام آماده است.

با این حال پرایس روشن نکرد که آمادگی واشینگتن برای این سناریوها چه مواردی را شامل می‌شود. مقامات دولت بایدن پیش از تعلیق مذاکرات هسته‌ای وین پس از اعلام شرط‌های تازه روسیه پس از لشکرکشی به مسکو، فاصله ایران تا گریز هسته‌ای را از چند ماه به چند هفته کاهش داده بودند. اما پس از اینکه روسیه به اوکراین حمله کرد و خواستار تضمین منافع خود در توافق هسته‌ای با ایران شد، این ادعا نیز به حاشیه رفت.

پرایس در کنفرانس خبری روز دوشنبه گفت که پیشرفت‌هایی در مذاکرات حاصل شده است اما نگفت که این پیشرفت‌ها در چه مواردی بوده است. او در واکنش به پرسش خبرنگاران درباره تصمیم دولت جو بایدن برای حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا سعی کرد با کلی‌گویی بر تعهد دولت بایدن بر جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران تاکید کند.

منابع خبری متعدد در روزهای اخیر از آمادگی دولت بایدن برای عملی کردن درخواست جمهوری اسلامی مبنی بر حذف نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی خبر داده‌اند. اقدامی که به گمان بسیاری از ناظران یکی از بزرگترین امتیارهای دمکرات‌ها به جمهوری اسلامی برای بازگشت به برجام به‌شمار می‌رود.

همزمان وال استریت ژورنال گزارش داده است که متحدان آمریکا شامل اسراییل می‌خواهند که سپاه در این فهرست تروریستی باقی بماند.

این روزنامه آمریکایی خارج شدن نام سپاه از این فهرست را از جمله موضوعات حساس در مذاکرات توصیف کرده است. با این حال تایمز اسراییل گزارش داده است که دولت بایدن برای اتخاذ تصمیم‌های دشوار برای بازگشت به توافق هسته‌ای آماده است. مقامات دولت بایدن نیز تا کنون هیچ یک از گزارش‌های منتشر شده در این زمینه را رد نکرده‌اند.