بایدن برای تقویت جبهه ضد روسیه چهارشنبه به اروپا سفر می‌کند

مشاور امنیت ملی کاخ سفید: روسیه در همه اهدافش شکست خورده است

بایدن در سفر اروپایی خود در نشست اضطراری سران ناتو با حضور ۲۹ عضو دیگر این پیمان شرکت خواهد کرد - MANDEL NGAN / AFP

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن، روز سه‌شنبه در نشستی خبری اعلام کرد که رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز چهارشنبه به اروپا سفر خواهد کرد تا «همبستگی ما با متحدانمان را در برابر تهاجم وحشیانه روسیه به اوکراین تقویت کند و درباره گام‌های بعدی‌مان مشورت کند.»

او گفت که روسیه از تهاجم به اوکراین سه هدف را دنبال می‌کرد که در همه آن‌ها شکست خورده است: به انقیاد درآوردن اوکراین، بالا بردن وجهه و قدرت روسیه در جهان و ایجاد تفرقه در جهان غرب. هر سه هدف او نتیجه معکوس داده‌اند.»

به گفته سالیوان، بایدن در سفر اروپایی خود در نشست اضطراری سران ناتو با حضور ۲۹ عضو دیگر این پیمان شرکت خواهد کرد. در ضمن، او با رهبران هفت کشور صنعتی جهان (گروه هفت) و نیز ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا دیدار خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود که رئیس‌جمهوری ایالات متحده در این سفر درباره افزایش کمک‌های تسلیحاتی و انسان‌دوستانه به اوکراین و نیز اعمال تحریم‌های بیشتر علیه مسکو با سران کشورهای اروپا رایزنی خواهد کرد. هدف دیگر این سفر، «تضمین امنیت انرژی اروپا و استقلال آن از واردات نفت و گاز روسیه» خواهد بود.

سالیوان گفت: «این جنگ به‌ آسانی یا به‌‌سرعت پایان نخواهد یافت...اما سفر رئیس‌جمهوری به اروپا برای تاکید برای این است که غرب یکپارچه تا آخر خط ایستاده است.»

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به پرسشی درباره احیای برجام و نقش احتمالی روسیه در ناکامی آن، گفت: «اگر توافقی صورت بگیرد که خواسته [بایدن] مبنی بر بستن راه ایران به‌ سوی سلاح هسته‌ای را برآورده کند، ما این توافق را عملی خواهیم کرد، اما نه تا زمانی که از توقف تلاش ایران برای داشتن سلاح هسته‌ای مطمئن شویم.»

بیشتر از جهان