ریاض از رئیس‌جمهوری چین برای سفر به عربستان سعودی دعوت کرد

این دعوت در حالی انجام می‌شود که روابط عربستان سعودی با ایالات متحده تیره شده است

انتظار می‌رود سفر رئیس‌جمهوری چین پس از ماه رمضان و در اوایل آوریل ۲۰۲۲ انجام شود - Rolex DELA PENA / AFP

عربستان سعودی از شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، دعوت کرد تا به این کشور سفر کند.

به گزارش وال استریت ژورنال، انتظار می‌رود این سفر پس از ماه رمضان و در اوایل آوریل ۲۰۲۲ انجام شود. به این ترتیب، سفر به عربستان سعودی می‌تواند اولین سفر خارجی رئیس‌جمهوری چین از زمان شروع همه‌گیری کووید-۱۹ باشد.

با چنین دعوتی، به نظر می‌رسد شرکای منطقه‌ای واشینگتن روابط امنیتی و اقتصادی جدیدی را دنبال می‌کنند. سفر شی جین پینگ به ریاض می‌تواند به عربستان سعودی کمک کند ضمن تقویت روابط خود با پکن، با چنین اتحادی مناسبات خاورمیانه را تغییر دهد.

به گفته یک منبع آگاه، عربستان سعودی در حال برنامه‌ریزی برای تکرار استقبال گرمی است که از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، در سال ۲۰۱۷ به عمل آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزارش به نقل از یک مقام سعودی آمده است: «روابط دو کشور عربستان و چین فقط  خرید نفت و اسلحه نیست. ولیعهد و شی دوستان نزدیک‌اند و هر دو می‌دانند که برای روابط قوی‌تر، ظرفیت زیادی وجود دارد.»

این دعوت درحالی انجام می‌شود که روابط عربستان سعودی با ایالات متحده تیره شده است. همان‌طور که وال استریت ژورنال در گزارش خود اشاره می‌کند، بن سلمان در هفته‌های اخیر از صحبت با بایدن درباره تلاش‌ برای کاهش افزایش قیمت نفت خودداری کرده است.

در طول تهاجم روسیه به اوکراین، عربستان سعودی درخواست‌های ایالات متحده برای استخراج بیشتر نفت به‌منظور کنترل قیمت‌ فزاینده نفت خام را رد کرده است.

از زمان روی کار آمدن جو بایدن، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده، در ژانویه ۲۰۲۱، شراکت راهبردی عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان، و ایالات متحده تیره شده است. جنگ در یمن و قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی، از مواردی‌اند که به تیره‌تر شدن روابط دو کشور منجر شدند.

با این حال، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در مصاحبه‌ای با نشریه آتلانتیک که اوایل این ماه منتشر شد، گفت برایش اهمیتی ندارد که بایدن موضوع‌هایی درباره او را درک نمی‌کند و دچار سوءتفاهم است.

بیشتر از جهان