سرایت‌پذیری «دلتاکرون» به‌اندازه مسری‌ترین بیماری‌های تاریخ است

سویه جدید ویروس کرونا که دلتاکرون نام دارد، ترکیبی از جهش‌های سویه‌های اومیکرون و دلتا است

«توالی‌یابی، تجزیه و تحلیل و انتشار سریع داده‌ها در مقابله با این همه‌گیری مهم است» - Noel Celis / AFP

یک اپیدمیولوژیست ارشد هشدار داد نوع فرعی (زیرسویه) سویه جدید اومیکرون تقریبا به اندازه سرخک، یکی از واگیردارترین بیماری‌های تاریخ بشر، مسری است.

سویه جدید که دلتاکرون نام دارد، ترکیبی از جهش‌های سویه‌های اومیکرون و دلتا است و در برخی مناطق فرانسه کشف شده و مشخص شده از ماه ژانویه بین میان مردم شایع بوده است.

پروفسور آدریان استرمن، اپیدمیولوژیست سابق سازمان بهداشت جهانی، در مصاحبه با ای‌بی‌سی نیوز گفت که این زیرسویه جدید از اومیکرون شدیدتر نیست اما مسری‌تر است. او می‌گوید: یعنی ما افزایش سرسام‌آور شمار مبتلایان را شاهد خواهیم بود.»

او در حساب توییتر خود افزود: «سرایت‌پذیری اومیکرون بی‌ای.۲ حدود ۱.۴ برابر بی‌ای.۱ است. عدد سرایت پایه (R0) برای بی‌ای.۱ حدود ۸.۲ است؛ در حالی که برای بی‌ای.۲ برابر ۱۲ است.»

«این باعث می‌شود به سرخک، مسری‌ترین بیماری شناخته شده، خیلی نزدیک باشد.»

سرایت‌پذیری اومیکرون بی‌ای.۲ حدود ۱.۴ برابر بی‌ای.۱ است. عدد سرایت پایه(R0) برای بی‌ای.۱ حدود ۸.۲ است در حالی که برای بی‌ای.۲ برابر با ‍۱۲ است. یعنی به سرخک، سرایت‌پذیرترین بیماری شناخته شده خیلی نزدیک است.

پروفسور آدریان استرمن(@profesterman) ۱۰ مارس ۲۰۲۲

تاکنون فقط تعداد کمی از موارد ابتلا به این سویه جدید شناسایی شده است و هنوز مشخص نیست مصونیت‌بخشی واکسن‌ها در برابر آن چگونه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سومیا سوامیناتان، محقق ارشد سازمان جهانی بهداشت، روز سه‌شنبه، در توییتی نوشت: «ما فهمیده‌ایم که با توجه به سویه‌های متعدد سارس‌کوو۲ که شیوع یافته است، امکان دارد رویدادهای نوترکیب در انسان یا حیوانات رخ دهد.»

«باید منتظر ماند تا ویژگی‌های این ویروس در آزمایش‌ها مشخص شود. توالی‌یابی، تجزیه و تحلیل و انتشار سریع داده‌ها در مقابله با این همه‌گیری مهم است.»

ماریا فان کرکهوف، رئیس بخش فنی کووید-۱۹ سازمان جهانی بهداشت، نیز در توییتر نوشت که تیم او در حال« پیگیری و بحث» درباره این سویه جدید است.

 جمعه شب، ساجد جاوید، وزیر بهداشت بریتانیا، نیز در پاسخ به این پرسش که آیا بابت سویه دلتاکرون نگران است یانه، گفت: «واضح است سویه‌هایی وجود دارد که آن‌ها را تحت‌نظر داریم.»

«آخرین مورد نگران‌کننده اومیکرون بود که به لطف واکنش مردم بریتانیا موفق شدیم کشور را از آن گذر دهیم.»

او افزود: «اومیکرون زیرسویه‌هایی هم دارد، اما مهم این است که هیچ‌کدام در حال حاضر برای ما نگران‌کننده نیستند. ما همچنان آن‌ها را زیرنظر داریم و به هیچ وجه نگران نیستیم.»

© The Independent