افراد مبتلا به اومیکرون تا مدتی از سویه «بی‌ای.۲» در امان‌اند

نشانه‌ای دال بر کشنده‌تر بودن بی‌ای.۲ نسبت به اومیکرون یا تواناتر بودن آن در فرار از دستگاه ایمنی بدن، وجود ندارد

بی‌ای.۲ زیرشاخه سویه اومیکرون معروف به بی‌ای.۱ است که به سویه غالب در بریتانیا تبدیل می‌شود - JOE RAEDLE / AFP

پژوهشی جدید نشان می‌دهد مبتلا شدن مجدد به سویه فرعی «بی‌ای.۲» می‌تواند در مدت کوتاهی پس از ابتلا به اومیکرون رخ دهد، اما نادر است.

بر اساس این تحقیق که ۴۷ مورد ابتلا به بی‌ای‌.۲ در فاصله کوتاهی پس از ابتلا به اومیکرون را بررسی کرد، این پدیده به صورتی نامتناسب بر افراد واکسن‌نزده تاثیر می‌گذارد.

بی‌ای.۲ زیرشاخه سویه اومیکرون معروف به بی‌ای.۱ است، اما ظاهرا از خلف خود ۱.۵ برابر مسری‌تر و در حال تبدیل شدن به سویه غالب در بریتانیا است.

با این حال، محققان گفته‌اند نشانه‌ای دال بر کشنده‌تر بودن بی‌ای.۲ نسبت به اومیکرون یا تواناتر بودن آن در فرار از دستگاه ایمنی بدن، وجود ندارد.

اکنون محققان دانمارکی نشان داده‌اند که از یک میلیون و ۸۰۰ هزار مورد گزارش‌شده بین ۲۱ نوامبر ۲۰۲۱  تا ۱۱ فوریه ۲۰۲۲،  تنها یک هزار و ۷۳۹ نفر در فواصل ۲۰ تا ۶۰ روزه، جواب هر دو آزمایششان مثبت بوده است.

از این تعداد، ۲۶۳ نمونه جفتی به صورت تصادفی انتخاب و تجزیه‌وتحلیل شدند. این تحقیق حاکی از ابتلای مجدد ۱۸۷ نفر (۷۱ درصد) بود که ۴۷ نفر (۱۸ درصد) مدت کوتاهی پس از ابتلا به بی‌ای.۱ دوباره به بی‌ای.۲ مبتلا شده بودند.

محققان نوشتند: «با توجه به تعداد بالای ۲۵۸ آزمایش مثبت سارس-کوو-۲ در طول دوره این تحقیق، به نظر می‌رسد میزان ابتلای مجدد پایین باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از این ۴۷ مورد، ۴۲ نفر (۸۹ درصد) واکسن نزده بودند و این نشان می‌دهد احتمال ابتلای افراد واکسن‌نزده به بی‌ای‌.۲ در مدت کوتاهی پس از ابتلای به بی‌ای.۱ بیشتر است.

به گفته محققان، بسیاری از این موارد ابتلای مجدد در افراد زیر ۳۰ سال مشاهده شد.

بر اساس این تحقیق، مشخص شد ابتلای مجدد در مقایسه با ابتلای اول، علائم کلی خفیفی دارد و به بستری در بیمارستان یا مرگ منجر نشده است.

نویسندگان خاطرنشان کردند: «با این حال، اینکه ابتلا مجدد عمدتا در کودکان و نوجوانان اتفاق می‌افتد، قابل توجه است؛ زیرا ایجاد مصونیت پایدار واکنش متقابل در کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر است.»

«ممکن است درصد شیوع بسیار بالا بین کودکان در دوره انتخاب شده برای این تحقیق و کمتر بودن آن در بزرگسالان و افراد مسن علت این امر باشد.»

این تحقیق هنوز تحت ارزیابی همتایان قرار نگرفته و در شرایطی انجام شده است که بی‌ای.۲ همچنان در کشورهای مختلف در حال گسترش است.

بر اساس یافته‌های برنامه ردیاب داده‌ای مرکز مهار و پیشگیری بیماری‌ها، هم‌اکنون در ایالات متحده، سویه فرعی اومیکرون در بیش از ۳۰ ایالت شناسایی شده و حدود ۳.۹ درصد از ابتلاهای جدید را تشکیل می‌دهد و به نظر می‌رسد به سرعت در حال دو برابر شدن است.

ساموئل اسکارپینو، مدیر بخش نظارت بر عوامل بیماری‌زا در بنیاد راکفلر، به ان‌پی‌آر (NPR) گفت: «اگر باز هم دو برابر شود و به هشت درصد برسد، به این معنی است که ما در مرحله رشد تصاعدی قرار داریم و ممکن است با موج دیگری از کووید-۱۹ در ایالات متحده مواجه باشیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان