وزارت صمت به مادرانی که فرزند دوم به دنیا می‌آورند خودرو ارزان می‌دهد

با وجود کسری بودجه، ۱۲ هزار میلیارد تومان برای افزایش جمعیت در ایران اختصاص داده شده است

مشوق‌هایی که قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برای فرزندآوری تعیین کرده است، می‌تواند به افزایش ‌جمعیت کودکان فقیر و بیمار در ایران منتهی شود‌ـ MORTEZA NIKOUBAZL / AFP

وزارت صنعت، معدن و تجارت به زنانی که فرزند دوم به دنیا می‌آورند، خودرو هدیه می‌دهد.

محمدجواد حاجی‌حسینی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت صمت، در نامه‌ای به رئیس‌ هیئت‌مدیره سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، خواستار اجرای ماده ۱۲«قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» شد.

بر اساس ماده ۱۲ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، شرکت‌های خودروساز باید به مادرانی که فرزند دوم یا بیشتر به دنیا آورده‌اند، یک خودرو ایرانی با قیمت کارخانه بدهند.

معاون وزارت صمت در نامه‌اش از سازمان گسترش و نوسازی خواست که «مراتب اجرای این قانون به شرکت‌های خودروساز ابلاغ شود و پایش‌های لازم برای اجرای حکم یاد شده، صورت گیرد».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو برای پیش‌فروش و اجرای ماده ۱۲ قانون جوانی جمعیت، آگهی عمومی‌ داده‌اند و شرایط پیش‌فروش محصولات ویژه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را اعلام کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه خودروسازی سایپا روز پنجشنبه ۱۲ اسفند، پیش‌فروش یک‌ساله محصولاتش در ارتباط با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را آغاز کرد. بر اساس این اطلاعیه، مادرانی که فرزند دوم یا بیشتر به دنیا آورده‌اند، می‌توانند یکی از پنج خودروی «شاهین. جی»، «کوییک. اس»، «کوییک. آر»، «کوییک» و «ساینا. اس» را با قیمت کارخانه خریداری کنند.

نکته قابل‌توجه این است که فقط مادرانی امکان استفاده از این طرح را دارند که فرزند دوم آنان بعد از ۱۹ آبان سال جاری، یعنی تاریخ تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، به دنیا آمده باشد؛ بنابراین، این فرصت برای همه مادرانی که فرزند دوم دارند فراهم نیست.

شرکت ایران‌خودرو نیز روز پنجشنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد مادرانی که فرزند دوم آنان بعد از ۱۹ آبان به دنیا آمده است امکان ثبت‌نام برای خرید یکی از محصولات ایران‌خودرو به قیمت کارخانه را خواهند داشت.

مجلس ایران با درخواست دولت برای تامین اعتبار ۱۲ هزار میلیارد تومانی اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت موافقت کرده است.

افزایش جمعیت ایران مطالبه علی خامنه‌ای از دستگاه‌های اجرایی است. دولت و مجلس نیز با وجود اینکه همواره از کسری بودجه سخن می‌گویند، برای تحقق خواسته رهبر جمهوری اسلامی ایران و افزایش جمعیت، بودجه‌های کلان در نظر گرفته‌اند.

ناظران می‌گویند مشوق‌هایی که قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برای فرزندآوری تعیین کرده است، می‌تواند به افزایش جمعیت کودکان فقیر و بیمار در ایران منتهی شود.

پیش‌تر، سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که برنامه حکومت برای افزایش جمعیت، «حقوق زنان را در حیطه‌های سلامت جنسی و باروری نقض می‌کند و زندگی آنان را به خطر می‌اندازد».