نماینده افغانستان در سازمان ملل تهاجم روسیه به اوکراین را محکوم می‌کند

نصیراحمد فایق: «حمله روسیه به اوکراین، ناقض منشور سازمان ملل است»

فایق: هیچ کشوری نباید برای تحمیل خواسته‌های خود بر دیگران، به حمله نظامی متوسل شود-Naseer Ahmad Faiq/ فیسبوک

روز سه‌شنبه ۲ مارس (۱۰ اسفند)، خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت که نمایندگان افغانستان و میانمار در سازمان ملل، از قطعنامه آن نهاد بین‌المللی در مورد جنگ روسیه و اوکراین حمایت می‌کنند و به محکومیت تهاجم روسیه به اواکراین رای مثبت می‌دهند.

پس از آن‌ که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد ضرورت خروج نیروهای روسیه از اوکراین، به دلیل وتوی روسیه تصویب نشد، قرار بر آن شد که قطعنامه مشابهی در مجمع عمومی سازمان ملل به رای‌گیری گذاشته شود، و افغانستان نیز اعلام کرد که از آن قطعنامه حمایت خواهد کرد.  نصیراحمد فایق، نماینده افغانستان در سازمان ملل، به تلویزیون «افغانستان اینترنشنال» گفت، حمله روسیه به اوکراین نقض منشور سازمان ملل است و امنیت کشورها را به خطر می‌اندازد.

در آن قطعنامه که قرار است در روزهای پیش رو در مجمع عمومی سازمال ملل علنی شود، تهاجم روسیه به اوکراین و آمادگی نیروهای هسته‌ای روسیه برای حمله، محکوم شده و از روسیه خواسته شده است تا هرچه سریع‌تر نیروهایش را از خاک اوکراین خارج کند. آقای فایق با اشاره به این موضوع، تصریح کرد: «حمله روسیه ناقض منشور سازمان ملل است. هیچ کشوری نباید برای تحمیل خواسته‌های خود بر دیگران، به حمله نظامی متوسل شود. کشورهای جهان باید اختلافات خود را از راه‌های مسالمت‌آمیز حل کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری فرانسه به نقل از برخی از دیپلمات‌ها نوشته است که نماینده کشور میانمار نیز از آن قطعنامه حمایت می‌کند. افغانستان و میانمار در وضعیت‌های تقریبا مشابهی به‌سر می‌برند و نمایندگان این دو کشور در سازمان ملل، کسانی هستند که از سوی دولت‌های پیشین معرفی شده بودند و گروه‌های حاکم فعلی در آن کشورها، آنان را به‌رسمیت نمی‌شناسند. گروه طالبان نیز در نخستین روزهای حمله روسیه به اوکراین، با انتشار بیانیه‌ای دولت‌های آن دو کشور را به خویشتن‌داری و مدارا فراخواند و خواهان توقف جنگ شد، اما سخنی در محکومیت عملکرد روسیه به زبان نیاورد. 

قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد که از سوی کشورهای اروپایی و اوکراین تهیه شده است، هرچند همانند قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل الزام‌آور نخواهد بود، اگر دوسوم کشورهای عضو آن را تصویب کنند، شکست بزرگی برای روسیه و متحدانش در صحنه دیپلماتیک به‌شمار خواهد آمد. یکی از متحدان روسیه در این مجمع، کشور ونزوئلا است که آن هم در حال حاضر به دلیل بدهی‌های طولانی مدت به سازمان ملل، اجازه رای ندارد. از ۱۹۳ کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل، تا کنون حدود ۱۲۰ کشور از آن قطعنامه حمایت کرده‌اند.