مخالفت امارات متحده عربی با اقدام نظامی برای حل مسئله اوکراین

نماینده دائم امارات در سازمان ملل از پیش‌نویس قطعنامه لزوم پایبندی به اصول حقوق بین‌الملل حمایت می‌کند

انور قرقاش، وزیر مشاور دولت امارات متحده عربی بر اهمیت «تشویق همه طرف‌ها» برای استفاده از ابزارهای دیپلماتیک برای پایان دادن به درگیری تأکید کرد- AFP

انور قرقاش، وزیر مشاور دولت امارات متحده عربی در سیاست خارجی گفت که این کشور در مقابل «راه‌حل‌های نظامی» در اوکراین قاطعانه خواهد ایستاد. او خواستار یک‌راه حل دیپلماتیک برای حل بحران اوکراین شد.

انور قرقاش روز یکشنبه در پستی در توییتر بابیان اینکه جهان با «آزمایش سختی روبروست»، خواهان اجتناب از خشونت بیشتر شد. او همچنین بر اهمیت «تشویق همه طرف‌ها» برای استفاده از ابزارهای دیپلماتیک و مذاکره برای پایان دادن به درگیری تأکید کرد.

وزیر مشاور دولت امارات متحده عربی نوشت: جهان با آزمون سخت و دوقطبی شدن شدید تحمیل شده توسط بحران اوکراین مواجه است که پایه‌های جامعه بین‌المللی را تهدید می‌کند و عوامل بی‌ثباتی را افزایش می‌دهد.

او افزود: با توجه به تجربه خود در منطقه‌ای پر از بحران، ما معتقدیم که راه‌حل‌های سیاسی و ایجاد توازن‌هایی که امنیت و ثبات را افزایش می‌دهد، بهترین راه برای مقابله با بحران‌ها و محدود کردن اثرات آن است. مواضع امارات متحده عربی مبتنی بر اصول اساسی سازمان ملل متحد، حقوق بین‌الملل، حاکمیت دولت و رد راه‌حل‌های نظامی است.

قرقاش در بخشی دیگر از سخنانش گفت: ما معتقدیم که همسویی و موضع‌گیری تنها منجر به خشونت بیشتر خواهد شد و در بحران اوکراین، اولویت‌های ما تشویق همه طرف‌ها به اتخاذ دیپلماسی و مذاکره برای یافتن یک‌راه حل سیاسی است که به این بحران پایان می‌دهد.

 وزیر امور خارجه و همکاری بین‌المللی امارات اعلام کرد که به‌ویژه در مورد «عواقب وضعیت فعلی برای غیرنظامیان حاضر در اوکراین و همچنین برای منطقه و جامعه بین‌المللی» نگران است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 این وزارتخانه روز شنبه در بیانیه‌ای از همه طرف‌ها خواست تا به قوانین بین‌المللی بشردوستانه احترام بگذارند، حفاظت از غیرنظامیان را در اولویت قرار دهند و اجازه ارسال بدون مانع کمک‌های بشردوستانه را بدهند.

 لانا نصیبه، نماینده دائم امارات در سازمان ملل روز جمعه به شورای امنیت گفت که امارات آماده همکاری با دیگر اعضا برای دستیابی به تنش‌زدایی و توقف درگیری‌ها است.

او پس از رأی‌گیری شورا در مورد پیش‌نویس قطعنامه‌ای که خواستار خروج روسیه از نیروهایش شده بود، گفت: «در طول این بحران، کشور من به‌طور مداوم خواستار کاهش تنش و گفتگو بوده است؛ ما به ابتکارات و کانال‌های دیپلماتیک مختلف باهدف حل‌وفصل بحران امیدواریم.»

روسیه این قطعنامه را وتو کرد اما ۱۱ عضو به آن رای مثبت دادند. امارات به همراه هند و چین به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

او گفت: «نتیجه این رای امروز یک نتیجه قطعی بود، اما راه‌های گفتگو باید با فوریت بیشتری نسبت به قبل باز بماند و ما باید آن‌ها را باهم دنبال کنیم. ازآنجایی‌که اهل خاورمیانه هستیم، از اهمیت حیاتی یک منطقه باثبات، تنش‌زدایی، دیپلماسی و گفتگو آگاه هستیم. ما هم نیاز به فرآیندهای فراگیر و مشورتی را درک می‌کنیم.»

خانم نصیبه گفت که امارات متحده عربی از تاکید پیش‌نویس قطعنامه بر لزوم پایبندی به اصول حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل حمایت می‌کند.

بیشتر از جهان