روسیه قطعنامه شورای امنیت درباره خروج فوری از اوکراین را وتو کرد

آنتونی بلیکن وزیرخارجه آمریکا در واکنش به اقدام روسیه در تویتی نوشت: ما در پشت اوکراین و مردم آن متحد هستیم

روسیه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را که از این کشور خواسته بود تا حمله به اوکراین را متوقف و تمام نیروهای خود را از این کشور خارج کند، وتو کرد.

جمعه شب، ۲۵ فوریه، اعضای سازمان ملل متحد در یک نشست اضطراری قطعنامه محکوم کردن روسیه را به رای گذاشتند، اما با وتوی یکی از اعضای دائمی شورای امنیت؛ روسیه، وتو گردید و چین به آن رای ممتنع داد.

از اعضای غیر دائمی شورای امنیت، امارات متحده عربی و هند به این قطعنامه رای ممتنع و ۱۱ عضو باقی‌مانده شورای امنیت به آن رای مثبت دادند.

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده دائم ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل، پس از وتوی روسیه گفت: «علیرغم اینکه یک عضو دائمی غیرمسئول شورای امنیت از قدرتش برای حمله به همسایه خود و براندازی سازمان ملل و نظام بین‌المللی ما استفاده می‌کند، ما پشت اوکراین و مردم آن متحد ایستاده‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش نویس قطعنامه شورای امنیت از روسیه می خواست تا«کامل و بدون قید و شرط تمام نیروهای نظامی خود را از خاک اوکراین در داخل مرزهای به رسمیت شناخته ‌شده بین‌المللی خارج کند.»

این پیش‌نویس همچنین از روسیه خواسته بود که به رسمیت شناختن دو منطقه جدایی‌طلب در شرق اوکراین را لغو کند.

گزارش‌ها از ادامه حملات سنگین روسیه به شمال‌غربی، غرب و جنوب کی‌یف حکایت دارد و تصاویر به نشر رسیده در شبکه های اجتماعی انفجارهای مهیبی در این مناطق را نشان می دهد.

 وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، آنتونی بلیکن در نخستین ساعات بامداد روز شنبه در واکنش به جلسه شورای امنیت در تویتی نوشت: «همانطور که سفیر ما در سازمان ملل گفت، علیرغم آنکه یک عضو دائمی بی پروا و غیرمسئول شورای امنیت سازمان ملل متحد از قدرت خود برای حمله به همسایه خویش و براندازی سازمان ملل و سیستم بین المللی سوء استفاده می کند، اما ما در پشت اوکراین و مردم آن متحد هستیم.»