خطیب زاده: امکان خروج بقیه ایرانیان مقیم اوکراین وجود ندارد

تعدادی از دانشجویان ما در صف چند کیلومتری مرز لهستان هستند

جمهوری اسلامی ایران تا روز ششم اسفند، هیچ برنامه‌ای برای خروج اتباع خود از اوکراین ارائه نداد - AFP

درحالی‌که انتقادات به ضعف عملکرد وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی برای خروج اتباع ایرانی از اوکراین افزایش یافته است، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه «امروز بیش از ٢٠٠ دانشجوی ایرانی با قطار به سمت مرزهای غربی اوکراین حرکت کرده‌اند»، گفت: به خاطر وضعیت اضطراری اعلام شده در کی‌یف و برقراری حکومت نظامی در این شهر از ساعت ٥ بعدازظهر امروز تا ساعت ٨ صبح روز دوشنبه عملا امکان اعزام بقیه دانشجویان و ایرانیان مقیم نیست.

او در گفتگو با تلویزیون دولتی ایران به صف طولانی مهاجران در مرزهای لهستان و رومانی پرداخت و افزود: مرزهای لهستان و رومانی نیز به خاطر ازدحام جمعیت در وضعیت خوبی قرار ندارد؛ مثلا صفی بین هشت تا ده کیلومتر برای ورود به لهستان در مرز ایجاد شده است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه، اگر تعداد دانشجویان در لهستان به تعداد قابل‌توجهی برسد احتمال زیاد  فردا با یک پرواز اختصاصی به تهران می‌آیند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درحالی‌که اکثر کشورهای جهان از یک هفته قبل و پیش از حمله نظامی روسیه به اوکراین تمهیدات لازم برای خروج اتباع خود از اوکراین را تدارک دیدند و هشدار دادند که آن‌ها زودتر خاک اوکراین را ترک کنند، جمهوری اسلامی ایران هیچ اقدامی نکرد؛ اما حالا و در شرایط بحرانی اوکراین که صدها نفر از ایرانی‌ها در اوکراین باقی‌مانده‌اند و جانشان درخطر است، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران به تکاپو افتاده تا آن‌ها را از کی‌یف خارج کند.

جمهوری اسلامی ایران تا روز ششم اسفند، هیچ برنامه‌ای برای خروج اتباع خود از اوکراین ارائه نداد که این موضوع باعث انتقادات شدید شهروندان ایرانی شده است. در این شرایط تصاویر و ویدئوهای متعددی منتشر شده که ایرانی‌ها خود را به پناهگاه‌های ضد بمب رسانده‌اند تا از خطر حملات هوایی روسیه در امان باشند.

از حدود یک هفته قبل از هجوم نظامی روسیه به اوکراین، کشورهایی مانند ایالات‌متحده، بریتانیا، استرالیا، نیوزلند، اسرائیل به اتباع خود توصیه کردند هر چه سریع‌تر خاک اوکراین را ترک کنند. حالا ایران با تاخیر فراوان سعی دارد ایرانی‌ها را از اوکراین خارج کند.

برخی از برآوردها حاکی از آن است که حدود ۴۲۰۰ ایرانی در اوکراین زندگی می‌کنند.