محقق: طالبان در برابر هزاره‌ها و شیعه‌های افغانستان رفتاری تبعیض‌آمیز دارند

هیچ فردی از قوم هزاره در مسند‌های عالی دولت طالبان حضور ندارد

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در جمع هزاره‌ها در سال ۲۰۲۱ در کابل- AREF KARIMI / AFP

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان، از رفتار طالبان در برابر هزاره‌ها و شیعه‌های افغانستان انتقاد کرد و گفت، طالبان رفتار و اقدامات تبعیض‌آمیزی علیه هزاره‌‌ها و شیعیان افغانستان اعمال می‌کنند.          

آقای محقق که در دولت پیشین افغانستان در مسند‌هایی چون مشاور رئیس جمهوری و معاون ریاست اجرائیه حضور داشته است، با انتشار یادداشتی در صفحه فیس‌بوک خود، طالبان را به تلاش برای منزوی کردن هزاره‌ها و شیعیان متهم کرد.

در مطلب انتقادی آقای محقق آمده است: « در حالی‌که طالبان ادعا دارند تبعیض قومی و مذهی علیه هیچ قومی افغانستان اعمال نمی‌کنند، ولی اقدامات این گروه نشانگر ضدیت با هزاره‌ها و شیعه‌ها است.» 

محمد محقق افزود، با آن که شماری از گروه‌ها و جریان‌های شیعی از طالبان اعلام حمایت کرده‌اند، این گروه همچنان علیه شیعیان و هزاره‌ها تصمیم گیری می‌کند.

او در ادامه افزود: «مجموعه‌‌ای از شوراهای هزار‌ه‌ها و اهل تشیع در کابل حمایت‌شان را از طالبان اعلام کردند، ولی طالبان در عوض اقدامات تبعیض‌آمیزی نسبت به آنان در پیش گرفتند.»

رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در آن یادداشت به چهار مورد از اقدامات تازه طالبان اشاره می‌کند که به نظر او، نشان از رفتار تبعیض‌آمیز طالبان در برابر هزاره‌ها و شیعه‌های افغانستان دارند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعزام ۱۵۰۰ جنگجوی طالب به بامیان که سبب وحشت در میان مردم شده است، حذف شهرستان مالستان از بدنه استان غزنی و افزودن آن به تشکیلات اداری استان دایکندی، کنار زدن ملاهای شیعه از مساجد شیعیان که انتخابی بودند و گماشتن ملایانی از دیگر مذاهب به جای آنان، و نیز  زندانی کردن شماری از بزرگان هزاره از منطقه حوتقول جاغوری و غصب زمین‌های آنان، از جمله مواردی است که محمد محقق، به عنوان آخرین اقدامات طالبان برای سرکوب و منزوی کردن هزاره‌ها یاد می‌کند شده است.

آقای محقق، هم‌چنین تاکید کرد که طالبان در کنار انجام این‌گونه رفتارهای تبعیض‌آمیز علیه هزاره‌ها و شیعه‌های افغانستان، سلاح‌های شخصی این مردم را نیز که از سال‌ها قبل برای امنیت روستاهای خود در دست داشتند و مربوط به هیچ حکومت و حزبی نبوده است، جمع‌آوری کرده است. 

پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، رهبران سیاسی هزاره‌ها، از جمله محمد محقق، بارها از رفتار تبعیض‌آمیز این گروه در برابر هزاره‌ها و شیعه‌های افغانستان انتقاد کرده و تاکید ورزیده‌اند که آنچه طالبان به زبان می‌گویند، در عمل دیده نمی‌شود. 

در ماه‌های سپتامبر و اکتبر سال گذشته، طالبان متهم به کوچ‌دادن اجباری هزاران خانواده در استان‌های دایکندی، غزنی،  هلمند، قندهار، پنجشیر، و چند استان دیگر افغانستان شدند که بیشتر خانواده‌های بی‌جا‌شده از قوم هزاره و تاجیک بودند. 

رفتارهای قوم‌گرایانه طالبان، با انتقاد‌های گسترده در داخل و بیرون از افغانستان مواجه شده است، اما سران این گروه بدرفتاری با اقوام دیگر را رد می‌کنند و شعار می‌دهند که افغانستان خانه مشترک همه اقوام ساکن در آن کشور است.