۹ جنگجوی طالبان، از جمله یک فرمانده واحد ویژه، در پنجشیر کشته شدند

طالبان روز دوشنبه از زمین و هوا به مواضع نیروهای جبهه مقاومت ملی در پنجشیر حمله کردند

عکس از سایت جبهه مقاومت ملی

روز سه‌شنبه، سوم بهمن (۲۲ فوریه)،  ۹ تن از جنگجویان گروه طالبان، در جریان حمله به یک قرارگاه نیروهای جبهه مقاومت ملی افغانستان در ناحیه دو آب از شهرستان شتل در استان پنجشیر، کشته شدند. 

روز چهارشنبه، ۴ بهمن (۲۳ فوریه)، جبهه مقاومت ملی با نشر اطلاعیه‌ای گفت که ملا عزت‌الله قندهاری، فرمانده نیروهای قطعه ویژه طالبان موسوم به «قطعه سرخ»، نیز در میان کشته‌شدگان است.

بر اساس اطلاعیه جبهه مقاومت ملی که در تارنمای آن سازمان منتشر شده است، حمله تهاجمی طالبان به قرارگاه نیروهای جبهه مقاومت ملی، پس از کشته شدن ۹ نفر طالب، با شکست مواجه شد. 

در آن اطلاعیه آمده است: « فرمانده گروه هراس‌افکن طالبان که مسئولیت آن عملیات را بر دوش داشت، از سوی رزمندگان شجاع جبهه‌ مقاومت‌ ملی نابود شده ‌است. پس از کشته شدن فرمانده بی‌رحم این گروه، افراد مزدور طالبان شکست خوردند و عقب‌نشینی کردند.»

جبهه مقاومت ملی افغانستان همچنین افزود که یک تن از نیروهای آن جبهه نیز در جریان نبرد با طالبان جان باخته است. از شمار زخمی‌های دو طرف در جریان درگیری‌های اخیر، خبری در دست نیست. 

روز دوشنبه، دوم اسفند، صدها جنگجوی طالبان، از زمین و هوا بر مواضع نیروهای جبهه مقاومت ملی در شهرستان‌های عنابه و شتل در پنجشیر حمله کردند.

منابع خبری در پنجشیر به ایندیپندنت فارسی گفتند که آن حمله با دستور مستقیم مولوی محمد یعقوب، وزیر دفاع طالبان، راه‌اندازی شده بود و هدف از آن، جلوگیری از وقوع جنگ گسترده در بهار پیش‌رو است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان در جریان آن حمله از هفت هلیکوپتر نظامی برای انتقال نیرو به مناطق کوهستانی، و نیز شلیک موشک بر مواضع جبهه مقاومت ملی استفاده کردند. ده‌ها تک‌تیرانداز طالبان، در چند روز گذشته در روستاهای پنجشیر و کوهستان‌های آن استان مستقر شده‌اند.

به نقل از منابع در پنجشیر، طالبان تمامی مسیرهای منتهی به سنگرهای نیروهای جبهه مقاومت ملی را در مناطق کوهستانی مسدود کرده‌اند و به هیچ کس اجازه نزدیک شدن به آن نواحی نمی‌دهند.

براساس گفته‌های یک منبع محلی، روز دوشنبه تک‌تیراندازهای طالبان یک کودک را در ارتفاعات کوهستانی شهرستان شتل هدف قرار دادند و به مردم محل اجازه انتقال جنازه کودک را نمی‌دهند. گفته می‎‌‌شود که کودک قربانی، فرزند از خانواده‌های دامدار بوده است که در مناطق کوهستانی زندگی می‌کنند.

یکی از ساکنان شهرستان شتل به ایندیپندنت فارسی گفت: «فرمانده نظامی طالبان در شتل، مانع اقدام متنفذان قومی برای انتقال دادن جسد کودک جان‌باخته شد.»

به گفته او، فرمانده نظامی طالبان در پاسخ به اصرار مردم محل برای انتقال جنازه کودک کشته شده، ادعا کرده است که مقام‌های ارشد طالبان به او دستور داده‌اند که از هر نوع تردد در مناطقی که احتمال حضور نیروهای جبهه مقاومت ملی وجود دارد، جلوگیری کند.

او هشدار داده است که به هر جنبنده‌ای که در نواحی زیر نظر طالبان دیده شود، شلیک می‌شود.

جبهه مقاومت ملی افغانستان، به رهبری احمد مسعود، در سال ۲۰۲۱ و هم‌زمان با پیشروی طالبان به سوی شهرها و مراکز استان‌ها، در پنجشیر شکل گرفت و پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، مستقلا برای حفظ پنجشیر تلاش کرد.

در اوایل سپتامبر سال گذشته میلادی، پس از درگیری شدید و تهاجم گسترده طالبان، پنجشیر از کنترل نیروهای جبهه مقاومت ملی خارج شد و طالبان پس از سلطه بر آن ناحیه، دست به کشتار مردم و تخریب و چپاول اماکن عمومی زدند. 

پس از ورود طالبان به مرکز پنجشیر، نیروهای جبهه مقاومت ملی به ساحات کوهستانی عقب‌نشینی کردند و همچنان در سنگرهای خود در آن ناحیه مستقرند. نیروهای وابسته به این جبهه، در برخی از استان‎‌‌های دیگر افغانستان، مانند سمنگان، کاپیسا، و بغلان نیز حضور دارند و هرازگاهی بر مواضع طالبان حمله می‌کنند.