گوترش: دولت تک‌قومی راه‌حل مشکلات افغانستان نیست

طالبان به درخواست‌های مکرر جهان برای ایجاد دولت فراگیر و همه‌شمول، پاسخ مثبت نداده است

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، بر ایجاد یک دولت همه‌شمول واقعی در افغانستان تاکید کرد - Thomas KIENZLE / AFP

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز شنبه، ۳۰ بهمن، در حاشیه نشست امنیتی مونیخ و در ملاقات با امیر‌عبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، بر ایجاد یک دولت همه‌شمول واقعی در افغانستان تاکید کرد و گفت: «دولت تک‌قومی راه‌حل مشکلات کنونی افغانستان نیست و باید یک دولت فراگیر به وجود بیاید.»

وزارت خارجه ایران، روز شنبه در خبرنامه‌ای نوشت که امیر‌عبداللهیان در حاشیه نشست امنیتی مونیخ درباره وضعیت افغانستان  و تحولات اخیر در آن کشور با دبیرکل سازمان ملل دیدار و گفت‌وگو کرد. به نقل از این خبرنامه، آقای گوترش در مورد افغانستان گفت: «ما خواهان یک دولت واقعی فراگیر در افغانستان هستیم، نه یک دولت تک‌قومی و نمایشی.»

دبیرکل سازمان ملل متحد هم‌چنین با اشاره به نگرانی‌های جامعه جهانی از رشد تروریسم و ممنوعیت آموزش و کار زنان در آن کشور، خواستار کمک به اقتصاد افغانستان و جلوگیری از بروز بحران و فروپاشی اقتصادی آن کشور شد. آقای گوترش بر این باور است که بحران در افغانستان موجب بی‌ثباتی در منطقه می‌شود و باید از آن جلوگیری کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از سقوط دولت پیشین افغانستان به دست طالبان، سازمان ملل متحد همواره بر دولت فراگیر و رعایت حقوق بشر در افغانستان تاکید کرده است.

هم‌چنین حسین امیر‌عبداللهیان، وزیر خارجه ایران در دیدار با دبیرکل سازمان ملل متحد، نگرانی دولت ایران را از وضعیت موجود در افغانستان ابراز و بر ایجاد یک دولت فراگیر که تمام گروه‌های سیاسی افغان در آن نقش داشته باشد تاکید کرد. ایران پیش‌ازاین نیز بارها از طالبان خواسته است برای ایجاد یک دولت فراگیر واقعی اقدام کند که همه افغان‌ها به‌ویژه گروه‌های سیاسی این کشور در آن نقش داشته باشند.

جامعه جهانی نیز بر ایجاد یک دولت فراگیر واقعی در افغانستان تاکید می‌کند. طالبان در ماه اوت سال گذشته و پس از گرفتن قدرت در افغانستان از تشکیل نظام همه‌شمول و مطابق با معیاری‌های جهانی خبر داد، اما جامعه جهانی و به‌ویژه جریان‌های سیاسی در افغانستان می‌گویند حکومت طالبان تک‌قومی و منحصر به این گروه است. بسیاری از دولت‌های جهان ازجمله دولت‌های منطقه، بارها از رهبران طالبان خواسته‌اند برای ایجاد یک نظام فراگیر واقعی گام بردارند، اما طالبان تاکنون این درخواست جامعه جهانی و جریان‌های سیاسی افغانستان را نپذیرفته است.