وزیر دفاع اسرائیل: برنامه موشکی ایران باید متوقف شود

«حتی اگر توافقی با ایران امضا شود، نباید نقطه پایان تلاش‌ها برای جلوگیری از رسیدن آن به آستانه هسته‌ای و مهار تجاوزهایش در منطقه باشد»

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، در میزگردی در رابطه با پیمان‌های ابراهیم صحبت می‌کرد- Munich Security Conference

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، هم‌زمان با نزدیک‌شدن مذاکرات احیای برجام به مراحل پایانی خود در وین، گفت که حتی اگر توافقی با ایران امضا شود، نباید نقطه پایان تلاش‌ها برای جلوگیری از رسیدن این کشور به آستانه هسته‌ای و مهار تجاوزهایش در منطقه باشد و برنامه موشکی آن باید متوقف شود.

بنی گانتز روز یکشنبه، اول اسفندماه، در میزگردی در کنفرانس امنیتی مونیخ، با اشاره به مذاکرات احیای برجام در وین، گفت: «توافق هسته‌ای با ایران، اگر امضا شود، نقطه پایان راه نخواهد بود… باید اقدامی انجام شود تا اطمینان پیدا کنیم که ایران به غنی‌سازی در تاسیسات دیگر ادامه نمی‌دهد و نظارت بر آن، باید افزایش یابد. ضروری است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تحقیق و نظارت بر پرونده‌های باز ادامه دهد. ما باید مطمئن شویم که سانتریفیوژهای پیشرفته در تاسیسات دیگرشان وجود ندارد.»

او افزود: «بسیار حیاتی است که بند غروب برجام به‌عنوان تاریخ انقضا[ی توافق] تفسیر نشود که ایران را قادر می‌سازد تا به جاه‌طلبی‌های هسته‌ای خود بازگردد. هرگونه اقدامی باید انجام شود تا  اطمینان پیدا کنیم ایران هرگز به یک کشور آستانه هسته‌ای تبدیل نمی‌شود. جهان هرگز نباید با آن کنار بیاید و اسرائیل هرگز با آن کنار نخواهد آمد.»

گانتز همچنین در سخنان خود، هشدار داد که برنامه موشک‌های بالیستیک ایران نیز که می‌تواند توانایی حمل کلاهک هسته‌ای را برای آن کشور فراهم کند، «باید متوقف شود».

مقام‌های اسرائیل برنامه هسته‌ای ایران را نگرانی شماره یک خود می‌دانند. جمهوری اسلامی ایران پیوسته تلاش برای ساخت بمب هسته‌ای را رد می‌کند، اما برد چندین موشک آن تاحدی است که می‌تواند خاک اسرائیل را با آن‌ها هدف قرار دهد، از جمله موشک‌های بالیستیک میان‌برد خرمشهر۲ با برد تا دوهزار کیلومتر و شهاب۳ با برد تا ۲۱۰۰ کیلومتر.

علاوه‌بر برنامه‌های موشکی و هسته‌ای، اقدام‌های خصمانه منطقه‌ای جمهوری اسلامی نیز در قالب حمله از کشورهایی مانند یمن و عراق به اهدافی در اسرائیل و کشورهای خلیج فارس افزایش یافته است. گانتز در این زمینه گفت که ایران «کشورهای با دولت درمانده (failed states) را تحت کنترل می‌گیرد و آن‌ها را مجبور می‌کند که ضمن نقض شدید حقوق بشر، از منافع ایران دفاع کنند».

او افزود: «ما با نگرانی شدید حملاتی را که علیه متحدانمان در منطقه انجام می‌شود، زیر نظر داریم، حملاتی که براساس ارزیابی‌های ما با به‌کارگیری سلاح‌هایی که برخی از آنها در ایران تولید می‌شوند و با استفاده‌از مهارت عملیاتی به‌دست‌آمده در ایران، تحت هدایت و تایید رهبری آن کشور، انجام می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران در دهه‌های گذشته درحال ساخت ناوگان بزرگی از هواپیماهای بدون سرنشین بوده و متهم به انتقال پهپادها و دانش خود به نیروهای نیابتی‌اش در سراسر منطقه است. در سال‌های اخیر تعداد زیادی از حملات مرگبار و ویرانگر در منطقه برروی زمین و دریا با به‌کارگیری پهپادهای ساخت ایران انجام شده است.

وزیر دفاع اسرائیل گفت: «ایران آزادی ناوبری را نقض می‌کند. حتی بدتر از آن، حملات پهپادهای ایرانی جان افراد بیگناهی را گرفته است، مانند غیرنظامیان بریتانیایی و رومانیایی که در حمله به نفتکش مرسر استریت در سواحل خلیج فارس کشته شدند. ایران همچنین پروازهای غیرنظامی را به خطر می‌اندازد؛ آن‌ها ممکن است مورد اصابت پهپادهایی قرار گیرد که قادر به تغییر مسیر خود نیستند.»

با توجه به اقدام‌های تهاجمی فزاینده جمهوری اسلامی ایران در منطقه، اسرائیل نیز حملات خود به اهداف مرتبط با آن‌ها در سوریه را افزایش داده است تا از نفوذ تهران در این کشور همسایه خود و همچنین قاچاق سلاح برای حزب‌الله لبنان جلوگیری کند.

گانتز با اشاره به پهپادهای حزب‌الله که در روزهای گذشته حریم هوایی اسرائیل را نقش کردند، گفت: «در این زمینه، من پیام روشنی برای حزب‌الله دارم. نیروهای آن‌ها با صدای موتور هواپیماهای ما و توانایی‌های آن‌ها آشنایی دارند. اگر برای دفاع از خودمان مجبور به پاسخ و حمله شویم، این کار را خواهیم کرد و به این سازمان تروریستی و اطراف آن خسارت زیادی خواهیم زد.» گانتز در این زمینه هشدار داد که «متاسفانه لبنان [در این زمینه] مسئول شناخته خواهد شد».

او افزود: «ما هر زمان و هرجا که برای امنیت کشور اسرائیل لازم باشد، برای اقدام تردید نخواهیم کرد.»

گانتز که در میزگردی در رابطه با پیمان‌های ابراهیم صحبت می‌کرد، گفت که این توافق‌ها «دروازه‌های خاورمیانه» را به‌روی همکاری‌هایی باز کرد که «اقتصادمان را تقویت می‌کند، نوآوری را گسترش می‌دهد و در ثبات و امنیت منطقه‌ای موثرند».

وزیر دفاع اسرائیل همچنین با اشاره به تنش میان اوکراین و روسیه، درمورد این «دوره حساس از لحاظ امنیت جهانی» گفت: «اکنون که ابرهای جنگ بالای سر ما جمع شده‌اند، این مسئولیت رهبران جهان است که آرامش برقرار کنند، گفت‌و‌گو را ترویج دهند و از اصولی حمایت کنند که صلح و امنیت جهانی را حفظ می‌کند. باید در قبال درگیری بر سر اوکراین چنین رویکردی در پیش گرفته شود و من از همه طرف‌ها می‌خواهم، حتی اگر در آخرین لحظه باشیم، باید هر کاری که ممکن است، برای جلوگیری از خونریزی انجام شود.»