وزیر دفاع اسرائیل: ایران کار با پهپادهای پیشرفته را به گروه‌های تروریستی آموزش می‌دهد

«جمهوری اسلامی در پایگاه هوایی کاشان درحال آموزش شبه‌نظامیانی از عراق، یمن، لبنان و سوریه است»

گانتز در نشست موسسه بین‌المللی ضدتروریسم گفت: ایران تازمانی که کیش و ماتش نکنیم، به بازی شطرنج ادامه می‌دهد- تصویر از حساب کاربری بنی گانتز در توییتر @gantzbe

به گفته بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، جمهوری اسلامی ایران در «پایگاه هوایی کاشان» شبه‌نظامیان کشورهای مختلف را برای به‌گارگیری هواپیماهای بدون سرنشین پیشرفته آموزش می‌دهد.

بنی گانتز که  روز یکشنبه، ۲۱ شهریورماه، در نشستی در «موسسه بین‌‌المللی ضدتروریسم» دانشگاه رایخمن در شهر هرتزلیای اسرائیل سخنرانی می‌کرد، گفت جمهوری اسلامی در پایگاه هوایی کاشان در شمال شهر اصفهان در ایران درحال آموزش شبه‌نظامیانی از عراق، یمن، لبنان و سوریه است و قصد دارد نحوه ساخت هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی را به آن‌ها آموزش دهد.    

وزیر دفاع اسرائیل افزود که ایران با چشم‌انداز ایجاد «ارتش‌های تروریستی سازمان‌یافته» به‌منظور کمک گرفتن برای دستیابی به اهداف اقتصادی، سیاسی و نظامی خود، نوعی «تروریسم ارسالی» به‌وجود آورده است و با انتقال دانش خود، تلاش می‌کند تا توانایی تولید پهپادهای پیشرفته را در اختیار شبه‌نظامیانی در کشورهای عراق، سوریه، لبنان و همچنین نوار غزه بگذارد.

به گفته گانتز، عوامل تروریستی آن کشورها در پایگاه کاشان برای به‌پرواز درآوردن پهپادهای ایرانی آموزش می‌بینند و آن پایگاه «سنگ بنای تروریسم هوایی ایران در منطقه» است.

وزیر دفاع اسرائیل با اشاره به سرمایه‌گذاری صدها میلیون دلاری ایران برای تولید و صادرات پهپادها و تسلیحات دیگر،  گفت که حوثی‌های یمن و شبه‌نظامیان شیعه در عراق ده‌ها پهپاد پیشرفته در اختیار دارند که پیش از این از آن‌ها علیه عربستان سعودی یا نیروهای آمریکایی در منطقه استفاده کرده‌اند.

به گفته او، در سال‌های آینده، صدها پهپاد در سوریه خواهد بود، تلاش‌های مداوم برای ارسال قاچاقی پهپادهای پیشرفته به حزب‌الله لبنان در جریان است و ایران همچنین تلاش می‌کند تا دانش مورد نیاز برای تولید پهپادها را به گروه‌های تروریستی مانند حماس و جهاد اسلامی فلسطین در نوار غزه نیز منتقل کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش اورشلیم‌پست، برد پهپادهای ایران می‌تواند به ۱۷۰۰ کیلومتر برسد و جمهوری اسلامی تاکنون حملاتی را به مواضع متعلق به ایالات متحده آمریکا، عربستان سعودی و اسرائیل در منطقه و همچنین بعضی گروه‌ها و سازمان‌های سنی در عراق و سوریه ترتیب داده است. درپی حمله مرگبار پهپادی اواخر ژوئیه به نفتکش مرسر استریت که دو کشته برجای گذاشت، سنتکام، فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در خاورمیانه، با انتشار گزارشی اعلام کرد پهپادهایی که نفتکش را هدف قرار دادند، ساخت ایران بوده‌اند.

براساس گزارش‌ها، حمله‌های پهپادی ایران در منطقه، یکی از اصلی‌ترین موضوع‌های گفت‌وگو در نشست‌های امنیتی بین مقام‌های اسرائیل و آمریکا در سفرهای اخیر بنی‌گانتز و آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل به واشینگتن بوده است.   

گانتز در سخنرانی خود همچنین با اشاره به مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت که تهران «به توافق‌هایی که پیش از این امضا کرده، احترام نمی‌گذارد و دلیلی وجود ندارد که باور کنیم در آینده نیز به هیچ توافقی احترام خواهد گذاشت.» 

وزیر دفاع اسرائیل با اشاره به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای مبنی‌بر افزایش تولید اورانیوم غنی‌شده در سطح بالا و همکاری نکردن با بازرس‌های بین‌المللی، گفت: «این نهاد برای نخستین‌بار در یک دهه گذشته درمورد صلح‌آمیز بودن ماهیت برنامه هسته‌ای ایران، ابراز تردید کرده است.» 

او دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را عاملی برای ایجاد رقابت تسلیحاتی در منطقه و تهدید وجودی برای اسرائیل و سراسر جهان دانست و گفت: «از کشورهایی که هنوز عضو توافق هسته‌ای با ایران‌اند، می‌خواهم که تحریم‌های در نظر گرفته شده در این توافق را بر ایران اعمال کنند. اکنون زمان واکنش سریع است.» 

وزیر دفاع اسرائیل ۳۰ اوت در گفت‌وگو با روزنامه تایمز اسرائیل، از تقویت همکاری اطلاعاتی میان آن کشور و ایالات متحده خبر داده بود و گفته بود که اگر مذاکرات احیای برجام به جایی نرسد، «طرحی جایگزین» در دست تدوین دارند.

گانتز تاکید کرد که «تلاش‌ها علیه ایران و همچنین علیه افغانستان و دیگر کشورها تنها در راستای منافع خاورمیانه یا غرب نیست.»

او افزود که گروه‌های نیابتی ممکن است در هر نقطه‌ای از جهان راه‌اندازی شوند و «اکنون وقت آن است که همه قدرت‌های جهانی ازجمله روسیه و چین به کارزار حفظ ثبات جهانی بپیوندند.» 

وزیر دفاع آمریکا گفت: «ایران تازمانی که کیش و ماتش نکنیم، به بازی شطرنج ادامه می‌دهد.»