سویه‌های مرگبارتر کرونا در راهند

کارشناسان می‌گویند نمی‌توان پیش‌بینی کرد که سویه بعدی از کجا برخواهد خاست، یا چه ماهیتی خواهد داشت

بی‌اطمینانی در مورد سویه‌های آتی، با لغو محدودیت‌ها در کشورهای مختلف در اوج دوره اومیکرون مرتبط است- Jung Yeon-je / AFP

برخی دانشمندان هشدار داده‌اند که احتمال دارد سویه‌های جدید کووید-۱۹ در مقایسه با سویه‌های پیشین، عامل بیماری‌های جدی‌تر و مرگ ومیر بیشتری باشد.

کارشناسان به نشریه گاردین گفتند که هرچند عوارض ناشی از سویه اومیکرون ملایم‌تر (از سویه‌های پیش از آن) بوده است، اما ممکن است این ویژگی در مورد سویه‌های آینده صدق نکند.

دیوید نابارو، نماینده ویژه سازمان بهداشت جهانی در زمینه کووید-۱۹، به آن نشریه گفت: «پس از اومیکرون سویه‌های دیگری خواهد آمد. اگر این سویه‌ها مسری‌تر باشند، تبدیل به سویه غالب خواهند شد. افزون بر این، ممکن است عارضه‌های دیگری با خود بیاورند. به عبارت دیگر، احتمال دارد مرگبارتر باشند، یا پیامدهای بلندمدت‌تری داشته باشند.»

لارنس یانگ، استاد دانشگاه واریک در بریتانیا، نیز این نظریه را رد کرده است که «سویه‌هایی که در پی آلفا، بتا، و اومیکرون به‌وجود می‌آیند، به دلیل سیر تکاملی‌شان، ملایم‌ترند.» او به نشریه آبزرور گفت: «این نظریه که سویه‌های ویروس به‌تدریج ملایم‌تر خواهند شد، غلط است. یک سویه جدید می‌تواند حتی بیماری‌زاتر از (بر فرض) نوع دلتای ویروس باشد.»

کارشناسان می‌گویند نمی‌توان پیش‌بینی کرد که سویه بعدی از کجا برخواهد خاست، یا چه ماهیتی خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرفسور مارک وولهاوس، استاد دانشگاه ایدینبورگ، به گاردین گفت: «سویه اومیکرون از نوع دلتای ویروس مشتق نشد، بلکه از بخشی کاملا متفاوت در تیره ویروس (کووید) جهش کرد. از آنجا که نمی‌دانیم سویه جدید از کدام ناحیه این تیره سر برخواهد‌آورد، نمی‌توانیم به ماهیت بیماری‌زایی آن آگاه باشیم. ممکن است عوارض کمتر، یا بیشتری بدنبال داشته باشد.»

کارشناسان می‌گویند، بی‌اطمینانی در مورد سویه‌های آتی، با لغو محدودیت‌ها در کشورهای مختلف در اوج دوره اومیکرون مرتبط است.

نابارو می‌گوید: «صلاح در این است که مردم مدام خود و دیگران را محافظت کنند. وگرنه، دست به یک قمار با عواقبی خطرناک زده‌اند.»

او می‌افزاید: «من هیچ نقطه مثبتی در این قمار نمی‌بینم. این همه‌گیری مدت زیادی ادامه خواهد یافت. همان طور که از آغاز روشن بوده، مردم و رهبران‌شان با اقداماتی که اکنون انجام می‌دهند، بر پیامد بلندمدت آن تاثیر خواهند گذاشت.»

این هشدار در پی اظهارات هفته گذشته دکتر آنتونی فاوچی داده شده است که گفت، ایالات متحده به پایان «اوج» همه‌گیری نزدیک می‌شود و به همین دلیل، ممکن است محدودیت‌های مرتبط با ویروس دیگر لازم نباشد.

فاوچی به نشریه فایننشال تایمز گفت: «با بیرون آمدن از اوج همه‌گیری که بی‌تردید به آن سمت حرکت می‌کنیم، این گونه تصمیم‌ها یا اعمال اقدامات الزامی، به جای مرکز، به گونه‌ای فزاینده در سطوح محلی اتخاذ خواهد شد. همچنین، بیشتر خود مردم در مورد نحوه مقابله‌شان با ویروس تصمیم خواهند گرفت.»

بیشتر از بهداشت و درمان