هم‌ اکنون کدام سویه‌های کرونا در جهان در گردش‌اند؟

اخبار ظهور سویه جدید دیگری از ویروس کرونا در جنوب فرانسه، نگرانی‌های زیادی به وجود آورده است

سویه آلفا به دلیل کاهش گردش مهار شده است و سویه دلتا جای آن را گرفته است‌ـ ALEJANDRO PAGNI / AFP

در حالی‌که دنیا هنوز در حال نبرد با میزان بالای ابتلا به سویه‌های او‌میکرون و دلتای کووید-۱۹ است تا بتواند زمستان امسال آن‌ها را تحت کنترل درآورد، اخبار ظهور سویه جدید دیگری از ویروس کرونا در جنوب فرانسه، نگرانی‌های زیادی به وجود آورده است.

این سویه جدید موسوم به بی.۱.۶۴۰.۲ (B.1.640.2) یا آی‌اچ‌یو (IHU)، (که این نام را از روی موسسه بیماری‌های مسری و عفونی مدیترانه آی‌اچ‌یو در مارسی گذاشته‌اند، یعنی جایی که روی آن تحقیق می‌شود) مانند او‌میکرون چندین جهش دارد، یعنی ۴۶ جهش در مقایسه با رقیبش که ۳۲ جهش داشت و خیلی از این جهش‌ها در پروتئین سنبله‌اش اتفاق می‌افتد، یعنی بخشی از ویروس که مسئول ایجاد راهی برای ورود به سلول‌های انسان است.

با توجه به اینکه او‌میکرون ۲۲ نوامبر در آفریقای جنوبی پیدا شد و آی‌اچ‌یو سه هفته پیش از آن کشف‌ شده بود ولی هنوز پخش نشده است، متخصصان تهدید سویه جدید را تا این مرحله دست‌کم گرفته‌اند.

تام پیکاک، ویروس‌شناس بخش بیماری‌های عفونی امپریال کالج لندن، گفت در حال حاضر، بی.۱.۶۴۰.۲ «چیزی نبود که خیلی نگرانش شویم» و در توییتی اطمینان داد که «این ویروس فرصت خوبی برای ایجاد مشکل داشت، اما هرگز به‌طور واقعی این اتفاق رخ نداد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروفسور فرانسوا بالو، مدیر موسسه ژنتیک یونیورسیتی کالج لندن، در همین راستا به رشته توییت‌ طولانی‌ دکتر اریک فیگل-دینگ از اتحادیه دانشمندان آمریکایی در مورد سویه ‌آی‌اچ‌یو پرداخت و او را به «وحشت‌‌پراکنی» متهم کرد که به دنبال «سویه جدیدی از جهنم» می‌گردد، چون «احتمالا از او‌میکرون ناامید شده است».

تاکنون فقط ۱۲ نفر در اثر این سویه بیمار شده‌اند که به نظر می‌آید مسافری از کامرون طی سفری سه‌روزه با خود به فرانسه آورده است. این سویه در فهرست «تحت نظارت» سازمان بهداشت جهانی (WHO) قرار دارد، اما در حال حاضر انتظار نمی‌رود که به وضعیت «نگران‌کننده» ارتقا یابد.

اگر می‌خواهید پنج سویه ویروس کرونا را که در حال حاضر در فهرست جهانی «سویه‌های نگران‌کننده» سازمان بهداشت جهانی قرار دارند به یاد آورید، به این شرح‌اند:

آلفا

همچنین موسوم به بی.۱.۱.۷ (B.1.1.7) اولین بار در شهر کنت بریتانیا در سپتامبر ۲۰۲۰ تشخیص داده شد و از آن موقع تاکنون، در بیش از ۵۰ کشور پخش شده است.

بتا

همچنین موسوم به بی.۱.۳۵۱ (B.1.351) اولین بار در آفریقای جنوبی در مه ۲۰۲۰ تشخیص داده شد و در بیش از ۲۰ کشور ازجمله بریتانیا پخش شده است.

دلتا

همچنین موسوم به بی.۱.۶۱۷.۲ (B.1617.2) اولین بار در هند در اکتبر ۲۰۲۰ تشخیص داده شد و هنوز سویه غالب در بریتانیا، اروپا و ایالات‌ متحده است.

گاما

همچنین موسوم به پی.۱ (P.1) اولین بار در برزیل در نوامبر ۲۰۲۰ تشخیص داده شد و در بیش از ۱۰ کشور ازجمله بریتانیا پخش شده است.

او‌میکرون

همچنین موسوم به بی.۱.۱.۵۲۹ (B.1.1.529) اولین بار در آفریقای جنوبی و بوتسوانا در نوامبر ۲۰۲۱ تشخیص داده شد و تاکنون در بیش از ۱۱۰ کشور پخش شده و به‌دلیل سرعت‌ بالای انتقال، میزان بیماری را افزایش داده است، هرچند که به نظر می‌آید نشانه‌هایش خفیف‌تر از نشانه‌های مرتبط با ویروس اصلی است.

علاوه بر این، سازمان بهداشت جهانی دو «سویه مورد توجه» را در فهرست خود آورده است که تحت نظر و ردیابی قرار دارند، اما در حال حاضر به نظر نمی‌رسد تهدید خاصی برای سلامت عمومی ایجاد کنند:

لامبدا

همچنین موسوم به سی.۳۷ (C.37) اولین بار در پرو در دسامبر ۲۰۲۰ تشخیص داده شد.

مو

همچنین موسوم به بی.۱.۶۲۱ (B.1.621) اولین بار در کلمبیا در ژانویه ۲۰۲۱ تشخیص داده شد.

سه سویه دیگر از این ویروس که ابتدا در ژانویه، مه و سپتامبر سال گذشته ثبت شدند با‌ نام «سویه‌های تحت نظارت» وارد فهرست شده‌اند و ۱۷ سویه دیگر از این فهرست خارج شده‌اند، زیرا دیگر به نظر نمی‌رسید نگران‌کننده باشند چون در حد نگران‌کننده‌ای پخش نشده‌اند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های اروپا در حال حاضر سویه‌های نگران‌کننده یکسان با فهرست سازمان بهداشت جهانی را به‌استثنای سویه آلفا فهرست‌بندی کرده است، سویه آلفا به دلیل «کاهش شدید پخش» مهار شده است، زیرا سویه دلتا به‌عنوان سویه غالب ‌در قاره، جای آن را پر کرده است.

در ایالات‌متحده، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در حال حاضر فقط دلتا و او‌میکرون را در فهرست «سویه‌های نگران‌کننده» درج کرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان