چگونه تشخیص دهیم که اختلال نعوظ مشکلی جدی است

اختلال نعوظ اغلب هم‌زمان با نارسایی‌های مجاری ادرار رخ می‌دهد و می‌تواند نشانه اولیه بیماری قلبی عروقی یا مرض قند باشد

اختلال نعوظ می‌تواند موجب استرس شدید در رابطه جنسی و در فرد شود - Canva

اختلال نعوظ (ای‌دی)، ناتوانی در حفظ نعوظ [برخاستن آلت تناسلی مرد] برای عمل جنسی توصیف می‌شود. حدود ۵۲ درصد مردهای میان ۴۰ تا ۷۰ سال دچار مواردی از اختلال نعوظ هستند که به سن و سال آن‌ها مرتبط است.

اما این روزها بسیاری از مردان جوان نیز با اختلال نعوظ دست به گریبانند. استرس، احساس نگرانی در رابطه جنسی، مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر، دیر خوابیدن، یا نگران بودن، بعضی از دلایل مشکلات نعوظ است.

چند نفر از شما که امروز این مقاله را می‌خوانید در این یا آن زمان تجربه کرده‌اید که وقتی انتظار نعوظ داشته‌اید، نمی‌شود؟ آلت تناسلی از سفتی کافی برخوردار نیست، یا نعوظ رخ می‌دهد و بعد با وحشت می‌بینید که از میان می‌رود؟

شاخص سختی نعوظ  چیست؟

شرکت داروسازی فایزر یک شاخص خودآزمایی سختی نعوظ ابداع کرده است که میزان سفتی آلت را در یک مقیاس چهار مرحله‌ای ارزیابی می‌سنجد.

هدف این شاخص، کمک به مردها و شرکای جنسی آن‌ها و نیز پزشکان برای تشخیص اختلال نعوظ است. در این مقیاس، شاخص یک یعنی شل، و شاخص چهار یعنی سفت. تشبیه آن با غذا تجسمش را آسان‌تر می‌کند:

درجه یک (مارشمالو) [نوعی شیرینی خمیرمانند]: آلت تناسلی بزرگ‌تر می‌شود اما سفت نمی‌شود.

درجه دو (موز پوست‌کنده): آلت تناسلی سفت می‌شود اما نه به اندازه کافی برای دخول.

درجه سه (موز پوست‌نکنده): آلت تناسلی به اندازه کافی برای دخول سفت می‌شود اما نه کاملا.

درجه چهار(خیار): آلت تناسلی کاملا سفت و محکم است.

اختلال نعوظ می‌تواند موجب استرس شدید در رابطه جنسی و در فرد شود. آسان می‌توان وحشت زده شد و به همه چیز شک کرد. برخی مردها نگران می‌شوند که شاید هنگام خودارضایی به آلت تناسلی‌شان لطمه زده‌اند، طرف رابطه‌شان نگران می‌شود که شاید به اندازه کافی جذاب نیست، و این فهرست پایانی ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهم است بدانید که هر مردی در طول زندگی‌اش و در مرحله‌ای، روزهایی خواهد داشت که احتمال دارد نعوظ پیش‌بینی نشدنی باشد. برای بسیاری از آن‌ها، این اختلال بعد از چند روز یا چند هفته خود‌به‌خود حل می‌شود. بنابراین، مهم است که واقع‌بین باشید.

اگر در طول شب یا روز بی‌اختیار دچار نعوظ می‌شوید، خبر خوبی است و نشان می‌دهد که آلت تناسلی خوب کار می‌کند.

در وهله نخست، خوب است به یاد داشته باشید که حتی اگر بدون لمس آلت تناسلی و کمترین تماس تحریک جنسی، نعوظ بی‌اختیار دارید، اوقاتی فرا خواهد رسید که برای نعوظ به تحریک جنسی بیشتری نیاز خواهید داشت.

اختلال نعوظ اغلب هم‌زمان با نارسایی‌های مجاری ادرار رخ می‌دهد و می‌تواند نشانه اولیه بیماری قلبی عروقی یا مرض قند باشد. بنابراین، به‌ویژه مهم است که آزمایش فشار خون، کلسترول، قند، و ادرار شما نشان دهد که همه‌چیز در حد طبیعی است. ممکن است پزشک شما آزمایش آلت تناسلی را هم پیشنهاد کند.

بیش از ۵۰ درصد مردان مبتلا به مرض قند در مرحله‌ای دچار اختلال نعوظ می‌شوند. این اختلال می‌تواند مربوط باشد به نرسیدن خون کافی به آلت تناسلی، نوروپاتی پیرامونی [سیگنال‌های نخاع یا مغز به آلت تناسلی نمی‌رسد]، کنترل ناکافی گلوکز [قند] خون، فشار خون بالای در حال درمان یا درمان نشده، میزان ناکافی هورمون تستوسترون، چاقی مفرط، و سابقه سیگار کشیدن.

مردان مبتلا به مرض قند باید برای ورزش کردن و انجام حرکات بدنی منظم تمام تلاش خود را بکنند، رژیم غذایی و وزن اضافی‌شان را متعادل کنند، تحت معاینه پزشکی مرتب باشند، و میزان گلوکز خونشان را کنترل کنند.

در حال حاضر، درمان‌های گوناگونی برای اختلال نعوظ وجود دارد. اما مصرف دارو باید با تجویز پزشک باشد. به‌خاطر ملاحظات ایمنی دارو و احتمال تاثیر نامطلوب داروها بر یکدیگر، از خرید اینترنتی چنین داروهایی خودداری کنید.

مرکز اطلاعات بهداشت و مراقبت‌های اجتماعی (اچ‌اس‌سی‌آی‌سی) خاطرنشان می‌کند که در دوازده ماه گذشته، فروش داروی وایاگرا ۲۵ درصد افزایش یافته است.

البته این دارو شناخته شده است و در اینترنت هم به فروش می‌رسد، اما مردان جوانی که برای بهبود عمل جنسی یا طولانی‌تر کردن نعوظ و ارتباط جنسی، و تحت تاثیر قرار دادن شریک جنسی‌شان از این دارو استفاده می‌کنند باید بدانند که داروهایی که آنلاین فروخته می‌شوند، ممکن است تقلبی و خطرناک باشند و با دیگر داروهای مصرفی یا مشکلات سلامتی شما تناقض داشته باشد. بنابراین، همیشه بهتر است با پزشک مشورت کنید، به‌ویژه به این دلیل که اختلال نعوظ ممکن است عارضه‌ای از یک مشکل پیش‌زمینه‌ای دیگر باشد.

بهترین کار برای کمک به رفع این مشکل، حفظ تناسب بدنی، داشتن رژیم غذایی سالم، انجام تمرین‌های لگن خاصره روی زمین، و البته بوس و کنار پیش از عمل جنسی است.

انجمن توصیه‌های جنسی (Sexual Advice Association) توصیه‌های بیشتری در مورد علل و درمان‌های اختلال نعوظ دارد.

[این مقاله نخستین بار در سال ۲۰۱۷ منتشر شده است]

© The Independent