بایدن می‌کوشد بر سوءمدیریت خود در افغانستان سرپوش بگذارد

سناتور جمهوری‌خواه: وزارت امور خارجه آمریکا برای خارج کردن افراد جامانده در افغانستان برنامه جدیدی ندارد

نهادها و فعالان سیاسی بارها از دولت بایدن به دلیل ناکامی در مدیریت خروج نیروهای آمریکایی انتقاد کرده‌اند-BRENDAN SMIALOWSKI / AFP

در ادامه‌ انتقادها از تصمیم‌گیری‌ها و عملکرد ضعیف دولت جو بایدن در بحران افغانستان، تام کاتن، سناتور آمریکایی، روز چهارشنبه، ۲۰ بهمن، در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز، جو بایدن و وزیر خارجه‌ او آنتونی بلینکن را به تلاش برای پنهان کردن سوءمدیریتشان در جنگ افغانستان متهم کرد و گفت: «با وجودی که همه سربازان ما از افغانستان خارج شده‌اند، دولت هنوز حقیقت را به مردم آمریکا نمی‌گوید.»

به گزارش فاکس‌نیوز، تحقیقات دو هزار صفحه‌ای ارتش آمریکا نشان می‌دهد ناتوانی کاخ سفید و وزارت امور خارجه در تشخیص تهدید امنیتی موجود در فرودگاه کابل که به حمله انتحاری خونین منتهی شد، مقام‌های ارشد نظامی را ناامید کرده است.

تام کاتن در ادامه اظهارات خود در مورد سوءمدیریت جنگ افغانستان گفت: «آن‌ها (دولت بایدن) به طرز فاجعه‌باری شکست خوردند و صحنه‌های آشفته و وحشتناک فرودگاه کابل در ماه اوت ۲۰۲۱ به همین دلیل شکل گرفت.» به اعتقاد او، سهل‌انگاری دولت بایدن سبب شد سربازان آمریکایی در حمله انتحاری کشته شوند و هزاران شهروند آمریکایی، دارندگان گرین کارت و کسانی که کنار آمریکا در افغانستان خدمت می‌کردند، جا بمانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سناتور آمریکایی تاکید کرد که وزارت امور خارجه آمریکا هنوز برای کمک به خروج افراد جامانده در افغانستان برنامه جدیدی ندارد و به نحوی می‌خواهد با مرور زمان آب‌ها از آسیاب بیفتد و مردم این ناکامی بایدن را فراموش کنند.

انتقادهای تام کاتن از سهل‌انگاری دولت بایدن در مدیریت جنگ و روند تخلیه از افغانستان، در حالی مطرح می‌شود که در اوایل فوریه هم گزارشی در مورد جلسه مقام‌های آمریکایی یک شب پیش از سقوط کابل، در خبرگزاری اکسیوس منتشر شد. این گزارش که از ناکامی بزرگ دولت جو بایدن در اداره اوضاع در افغانستان حکایت داشت، نشان می‌داد که مقام‌های ارشد دولت بایدن در شب ۱۴ اوت، درست یک شب قبل از سقوط افغانستان، در نشستی در کاخ سفید، همچنان در مورد چگونگی خروج همکاران افغان نیروهای آمریکایی از افغانستان بحث می‌کرده‌اند.

بر اساس یادداشت‌های که از این جلسه به دست آمد، مقام‌های دولت آمریکا تا ساعاتی قبل از سقوط افغانستان هنوز در حالی رایزنی در مورد چگونگی خروج افراد و تعیین نقاط ترانزیت بودند. منتقدان این مسئله را نشانه‌ای از سهل‌انگاری در مورد امنیت جان هزاران شهروند افغان و آمریکایی و نتیجه آن را یک عملیات تخلیه آشفته و هرج‌مرج و اضطراب در فرودگاه کابل می‌دانند.

با این حال مقام‌های دولت بایدن هنوز در سخنان خود به این ناکامی اعتراف نکرده‌اند. امیلی هورنای، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، پس از انتشار گزارش اکسیوس، اطلاعات درزکرده از جلسه شب ۱۴ اوت ۲۰۲۱ در کاخ سفید را بخشی از اسناد یک جلسه داخلی خواند و گفت: «این اطلاعات ماه‌ها کار را که از قبل در جریان بود، منعکس‌ نمی‌کند.»

پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان که فروپاشی سریع دولت پیشین افغانستان را به دنبال داشت، ده‌ها هزار افغان در عملیات پرشتاب تخلیه به کمک نیروهای آمریکایی و سایر متحدان آمریکا از افغانستان خارج شدند اما همچنان هزاران نفر از همکاران محلی نیروهای خارجی، به‌ویژه همکاران نیروهای آمریکایی، در داخل افغانستان گیر کرده‌اند.

نهادها و فعالان سیاسی بارها از دولت بایدن به دلیل ناکامی در مدیریت خروج نیروهای آمریکایی و همچنین تخلیه همکاران محلی این نیروها از افغانستان انتقاد کرده‌اند؛ اما بایدن و همکاران او با رد این انتقادها همچنان تاکید می‌کنند که در این زمینه خوب عمل کرده‌اند و برای نجات همکاران محلی نیروهای آمریکایی که هنوز در افغانستان‌اند، به‌موقع اقدام خواهند کرد.