پنهان‌کاری آمریکا، دست‌یابی به حقیقت در مورد بحران افغانستان را دشوار ساخته است

از سال ۲۰۱۵ تاکنون، وزارت دفاع آمریکا به درخواست اشرف غنی جلو انتشار اطلاعات مشخصی در مورد جنگ افغانستان را گرفته است

جان ساپکو، بازرس ویژه ایالات متحده آمریکا برای بازسازی افغانستان، گفته است که وزارت‌های دفاع و خارجه آمریکا دسترسی به جزئیات برنامه خروج نیروهای آمریکایی و رخدادهای مرتبط با آن را در افغانستان، محدود کرده است.

بازرس ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان گفته است که بدون دسترسی کامل به اسناد و شواهد خروج نیروهای خارجی از افغانستان، دست‌یابی به تصویر روشنی از آنچه در افغانستان رخ داد، دشوار است. او وزارت‌های دفاع و خارجه ایالات متحده آمریکا را به پنهان‌کاری و محدود کردن دسترسی به اطلاعات متهم کرده است. جان ساپکو از سوی کمیته نظارت و اصلاحات مجلس نمایندگان آمریکا موظف شده است تا بررسی کند که چه اقداماتی منجر به سقوط دولت پیشین افغانستان و فرار اشرف غنی شده است.

دیروز، جمعه ۲۹ اکتبر، جان ساپکو در صحبت با رسانه‌ها گفته است که از سال ۲۰۱۵ تاکنون، وزارت دفاع آمریکا به درخواست اشرف غنی جلو انتشار اطلاعات مشخصی در مورد جنگ افغانستان را گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین گفته است که در پی فروپاشی دولت پیشین افغانستان، وزارت خارجه آمریکا از او خواسته است که دسترسی به جزئیات گزارش‌های «اداره بازرس ویژه برای بازسازی افغانستان» را موقتاً مسدود کند. به گفته ساپکو، بر اساس دستور وزارت خارجه آمریکا، باید دسترسی به ۲۴۰۰ مورد اطلاعات مسدود می‌شد که او پس از بررسی آن موارد، صرفا دسترسی به شماری از آن‌ها را موقتا مسدود کرده است. بنا به اظهارات آقای ساپکو، یکی از این موارد که باید از گزارش‌ها حذف می‌شد، نام اشرف غنی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان بوده است. ساپکو این درخواست وزارت خارجه آمریکا را «عجیب و غریب» دانسته است.

اکنون که جان ساپکو موظف شده است در مورد چگونگی روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، روند پر هرج و مرج تخلیه نیروهای آمریکایی، و دلایل فروپاشی دولت پیشین افغانستان تحقیق کند، به جزئیات آن وقایع دسترسی ندارد. جان ساپکو گفته است که برای دستیابی به واقعیات روشن در مورد اتفاقات افغانستان، باید به جزئیاتی مانند توانایی‌های جنگی نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان، میزان تلفات آنان، مشکلات و کمبودهای آموزشی، و میزان  تلفات و مهارت‌های تاکتیکی آنان دسترسی داشته باشد. به گفته او، وزارت دفاع آمریکا دسترسی به این جزئیات را مسدود ساخته است.

آقای ساپکو افزوده است که اداره «بازرس آمریکا برای بازسازی افغانستان»، به دنبال دست‌یابی پاسخ به این پرسش است که «دولت آمریکا از آنچه در افغانستان رخ داد، از چه زمانی آگاه بوده است و براساس آن اطلاعاتی، چگونه عمل کرده است.»

پس از مطرح شدن ادعاها مبنی بر انتقال دادن ۱۶۹ میلیون دلار توسط اشرف غنی به خارج از افغانستان، جان ساپکو با انتشار بیانیه‌ای گفت که حاضر است در مورد پرونده اشرف غنی و برملا شدن حقیقت در آن مورد، تحقیق کند. اشرف غنی نیز سه روز پس از آن که در پانزدهم اوت از افغانستان گریخت، در بیانیه‌ای انتقال پول به خارج از افغانستان را رد کرد، و گفت حاضر است در این مورد به سازمان‌های بی‌طرف بین‌المللی حساب پس دهد.