بحران افغانستان؛ وزرای خارجه و دفاع آمریکا راهی خلیج فارس و اروپا شدند

بلینکن و آستین می‌خواهند به متحدان اطمینان دهند آمریکا شرکای خود را رها نکرده است

آنتونی بلینکن در فرودگاه پیش از سفر به قطر-Olivier DOULIERY / POOL / AFP

مقامات عالی امنیت ملی ایالات‌متحده در سفر هفته جاری به خاورمیانه و اروپا خواهند دید که شکست جنگ در افغانستان چگونه روابط آمریکا با خاورمیانه را تغییر شکل می‌دهد.

به گزارش آسوشیتدپرس، آنتونی بلینکن و لوید آستین، وزرای خارجه و دفاع آمریکا روز یکشنبه سفر به کشورهای خلیج فارس و پس از آن اروپا را آغاز کرده‌‌اند. آنها با رهبرانی دیدار می‌کنند که در کانون تلاش‌های ایالات‌متحده برای مقابله با ظهور دوباره افراطی‌گری در افغانستان قرار دارند. بسیاری از آنها در جنگ ۲۰ ساله افغانستان همراه آمریکا بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش این خبرگزاری آمریکایی، سفر همزمان بلینکن و آستین نشان می‌دهد که آنها قصد دارند به متحدان خود در منطقه اطمینان دهند که تصمیم جو بایدن برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان با هدف تمرکز بیشتر روی چین و روسیه انجام شده و به معنی این نیست که آمریکا شرکای خود را در خاورمیانه رها کرده است.

ارتش آمریکا برای دهه‌ها در خلیج فارس مستقر بوده است. از جمله ناوگان پنجم نیروهای دریایی آمریکا که در بحرین است. بایدن اشاره‌ای به خروج این نیروها از منطقه نکرده اما همچنان می‌گوید که چین اولویت امنیتی نخست آمریکا است و پس از آن روسیه دیگر چالش استراتژیک ایالات‌متحده به‌شمار می‌رود.

آستین پیش از سفر به منطقه در یک کنفرانس خبری گفت، حتی اگر تمرکز بر چین باشد هم آمریکا همچنان به مبارزه با تهدید‌های تروریستی علیه مردم آمریکا از هر جایی متحده است.

بلینکن به قطر سفر می‌کند و در آلمان نیز توقف خواهد داشت.

آستین نیز نخست به قطر و سپس بحرین، کویت و عربستان سعودی سفر می‌کند.