کارزار شیرازی‌ها برای توقف ساخت سریال نرگس آبیار در باغ عفیف‌آباد

ضرغامی بدون اشاره به اعتراض‌ها از نرگس آبیار و همسرش حمایت کرد

امکان احداث سازه در محوطه این باغ تاریخی در حالی فراهم شده که به  گفته کارشناسان میراث فرهنگی و مرمت، حتی افزودن یک آجر در محوطه‌های تاریخی به نامه‌نگاری و مجوز نیاز دارد ـ عکس از ایسنا

در ادامه اعتراض‌ها به ساخت‌وساز در حریم باغ تاریخی عفیف‌آباد، شیرازی‌ها با راه‌اندازی کارزاری، از وزیر میراث فرهنگی و استاندار فارس خواستند ساخت‌‌و‌ساز سریال نرگس آبیار را در محوطه این مکان تاریخی هرچه سریع‌تر متوقف کنند. آنان در نامه خود خطاب به مسئولان تاکید کردند: «باغ عفیف‌آباد از میراث ثبت‌شده در ایران است و این اقدام ضربات جبران‌ناپذیری به این اثر ملی وارد خواهد کرد.»

در روزهای گذشته، خبر ساخت‌وساز سریال نرگس آبیار در حریم باغ عفیف‌آباد شیراز با واکنش‌های گسترده‌ای همراه شد. امکان احداث سازه در محوطه این باغ تاریخی برای نرگس آبیار در حالی فراهم شد که کارشناسان میراث فرهنگی و مرمت می‌گویند حتی جابه‌جا کردن یا افزودن یک آجر در محوطه‌های تاریخی به نامه‌نگاری و مجوز نیاز دارد.

همچنین بر اساس مصوبه سال ۱۳۹۳ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، ساخت فیلم‌های سینمایی و سریال در اماکن تاریخی ممنوع است. با این‌ حال سخنان برخی فعالان میراث فرهنگی حاکی از آن است که نرگس آبیار برای ساخت‌وساز در حریم باغ تاریخی عفیف‌آباد، مجوزهای لازم را از میراث فرهنگی ندارد.

نرگس آبیار که فیلم‌ساز نزدیک به حکومت نامیده می‌شود، با انتشار ویدیویی در صفحه اینستاگرام خود بدون اینکه به ابهام‌های موجود پاسخ دهد، از زیر بار مسئولیت احداث سازه در باغ تاریخی عفیف‌آباد شانه خالی کرد و به‌طور تلویحی گروه تولید سریالش را مسئول این موضوع دانست و گفت: «وظایف گرفتن مجوز و نامه‌نگاری با ادارات مختلف و پیشبرد این مسائل برای ساخت بنا و الحاقات و دکور و مکان با گروه تولید است و آن گروه همه این کارها را انجام می‌دهد و کارگردان یک نفر از این گروه است و طرحی را که می‌خواهد مطرح می‌کند و درباره آن نظر می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آبیار در ادامه ادعا کرد که سریالش را با هدف نشان دادن «تاریخ و فرهنگ مردم شیراز» در این شهر می‌سازد و سازه جدیدی که گروه تولید سریال او در محوطه باغ عفیف‌آباد ساخته‌اند، به این مکان تاریخی آسیب نمی‌زند.

درحالی‌که شیرازی‌ها برای توقف تولید سریال «سووشون» در باغ‌ عفیف‌آباد امضا جمع می‌کنند، مقام‌های وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تاکنون به اعتراض‌ها پاسخ روشنی نداده‌اند. عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، هم بدون هیچ اشاره‌ای به اعتراض‌ها، در صفحه اینستاگرامش از ملاقات با نرگس آبیار و همسرش، که تهیه‌کننده فیلم‌های او است، پرده برداشت و با دفاع از آبیار نوشت: «خانم آبیار از فعالان جدی در حوزه میراث فرهنگی کشور است.»

منتقدان می‌گویند دیدار آبیار و همسرش با وزیر میراث فرهنگی برای بی‌اثر کردن انتقادها انجام شده است. پایگاه خبری فرارو این دیدار را اقدامی برای «خنثی‌سازی انتقادها و حمله مخالفان» دانست که باعث شد پروژه سووشون متوقف نشود. با این‌ حال، به نظر می‌رسد که اعتراض‌ها چندان هم بی‌تاثیر نبوده‌اند، اگرچه ضرغامی و دیگر مقام‌های میراث فرهنگی درباره اینکه ساخت سریال در باغ‌ عفیف‌آباد متوقف خواهد شد یا خیر تاکنون توضیحی نداده‌اند، نرگس آبیار گفت بخشی از سازه احداث‌شده در باغ عفیف‌آباد برداشته می‌شود.

او مدعی شد این اقدام «به احترام مردم» و «نگرانی» آن‌ها انجام می‌شود. این ادعا در حالی مطرح شد که در روزهای گذشته بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی با اعتراض به احداث سازه جدید در یک مکان تاریخی آن را نشانه «رانت» جمهوری اسلامی ایران برای وابستگانش دانستند.

نرگس آبیار که پیش‌تر ملاقات او با علی خامنه‌ای خبرساز شده بود، هم‌اکنون در حال ساخت سریال «سووشون» بر اساس اقتباسی از اثر معرف سیمین دانشور است.