احداث دیوار جدید کنار باغ تاریخی عفیف‌آباد برای ساخت فیلم

ادعای میراث فرهنگی: سازه پرتابل است و به عمارت باغ عفیف‌آباد آسیب نمی‌زند

کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند که سازه جدید به دیوار کوشک باغ چسبیده است و متحرک نیست - MarjanHRahimi Twitter

در پی انتشار تصاویری از احداث دیواری کنار باغ تاریخی عفیف‌آباد شیراز، سیدموید محسن‌نژاد، سرپرست میراث فرهنگی فارس، گفت که این سازه به‌صورت موقت برای ساخت یک فیلم سینمایی تاریخی احداث شده است.

روز پنجشنبه، ۷ بهمن، تصاویری در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد در جریان ساخت سریالی به کارگردانی نرگس آبیار، دیوار جدیدی کنار باغ عفیف‌آباد شیراز ساخته شده است.

باغ تاریخی عفیف‌آباد از املاک شخصی ایل ذوالقدر، حاکم فارس در زمان صفویان، است که حالا به موزه ارتش تبدیل شده است. این مجموعه در سال ۱۳۵۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

این دیوار در کنار باغ عفیف‌آباد و در شرایطی احداث شده که هرگونه ساخت‌وساز در مجاورت آثاری که به ثبت ملی رسیده‌اند، ممنوع است؛ اما سیدموید محسن‌نژاد، سرپرست میراث فرهنگی فارس، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا ادعا کرد: «این سازه پرتابل (قابل جابه‌جایی) است و به عمارت باغ عفیف‌آباد هیچ ضربه و آسیبی نمی‌زند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او اگرچه تایید کرد که در ساخت این سازه از اسکلت بنایی استفاده شده است، مدعی شد که «بدون فونداسیون و به شکل پرتابل» است و «فاصله لازم با بنا هم رعایت شده است و تهیه‌کنندگان در پایان پروژه  آن را با نظارت و به‌صورت ایمن جمع‌آوری می‌کنند».

برخلاف ادعای سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان فارس، کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند که سازه جدید به دیوار کوشک باغ چسبیده است و متحرک نیست. آنان همچنین تاکید می‌کنند که ساخت این بنا نزدیک عمارت قاجاری برای این ساختمان تاریخی تنش‌زا است زیرا لرزش و سنگینی قابل‌تاملی به این بنای تاریخی وارد می‌کند و تخریب آن هم که احتمالا با پیکور و بیل مکانیکی انجام می‌شود، این تنش را چند برابر می‌کند.

نرگس آبیار، فیلمساز نزدیک به حکومت ایران، در حال ساخت سریال «سووشون» در محدوده باغ عفیف‌آباد شیراز است. در روزهای گذشته، بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی به صدور مجوز ساخت دیوار در این مکان تاریخی واکنش نشان دادند و آن را نشانه «رانت جمهوری اسلامی ایران» برای فیلمسازانی همچون نرگس آبیار دانستند.

پیش‌تر حسین رونقی ملکی،‌ زندانی سیاسی سابق،‌ در توییتر نوشته بود که آبیار از جمله «سینماگران وابسته‌ای» بوده که در سال ۱۳۹۳ اجازه پیدا کرده است از زندان اوین بازدید کند. به گفته رونقی، این بازدید اعتراض زندانیان بند ۷ زندان را در پی داشته و به ایجاد محدودیت‌ها و ممنوع‌الملاقاتی او منجر شده است. آبیار در همان سال ۱۳۹۳، پس از ساخت فیلم «شیار۱۴۳»، به دیدار علی خامنه‌ای رفت و رهبر جمهوری اسلامی ایران از فیلم او تقدیر کرد.