تاکید بایدن بر نقش قطر به عنوان متحد نردیک آمریکا

«ایالات متحده به قطر جایگاهی ویژه به عنوان هم‌پیمان نظامی این کشور اعطا می‌کند»

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، در دیدار با جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا- REUTERS/Leah Millis

رئیس جمهوری ایالات متحده روز دوشنبه در کاخ سفید به شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر گفت به زودی این کشور به عنوان یکی از هم‌پیمانان اصلی آمریکا ورای سازمان ناتو اعلام می‌شود  و در نتیجه او به این کشور دوست در منطقه‌ای پرآشوب جایگاهی ویژه اعطا می‌کند.

به گزارش رویترز، جو بایدن در این دیدار، که در دفتر بیضی شکل کاخ سفید برگزار شد، گفت که به زودی کنگره آمریکا را از این امر آگاه می‌کند. ایالات متحده آمریکا این جایگاه را به هم‌پیمانانی اعطا می‌کند که خارج از سازمان ناتو با ارتش آمریکا روابطی راهبردی دارند.

رئیس جمهوری آمریکا که امیر قطر در کنار وی نشسته بود، به خبرنگاران گفت: «قطر دوستی خوب و شریکی قابل اعتماد و توانا است، و من کنگره را در جریان می‌گذارم که قطر یکی از هم‌پیمانان اصلی آمریکا خارج از ناتو می‌شود تا بازتابی باشد از اهمیت روابط ما. من فکر می‌کنم این اقدام بسیار به تاخیر افتاده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قطر بزرگترین تأمین کننده گاز طبیعی مایع در جهان است و در صورتی که بحران اوکراین جریان گاز روسیه به اروپا را مختل کند می‌تواند جایگزینی برای عرضه گاز باشد.

گفتگوهای هسته‌ای ایران و روابط با افغانستان نیز در دستور کار دیدار امروز رئیس جمهوری آمریکا و امیر قطر بود. اما جزئیات آن هنوز منتشر نشده است.

جو بایدن با استقبال از قرارداد تازه میان هواپیمایی قطر و شرکت هواپیماسازی بوئینگ گفت این قرارداد «ده‌ها هزار فرصت شغلی پردرآمد ایجاد می‌کند.»

شرکت بوئینگ روز دوشنبه ۳۱ ژانویه در مراسمی در واشنگتن سفارش‌های تازه‌ای از هواپیمایی قطر دریافت کرد.

بایدن در دیدار با امیر قطر گفت همچنین گفت که امارات متحده عربی روز یکشنبه یک حمله موشکی حوثی‌ها از یمن را ناکام گذاشته، و افزود: «ما در رابطه با این تهدیدها با امارات متحده عربی هر روز تماس داشته‌ایم.»

رئیس جمهوری آمریکا گفت به پنتاگون فرمان داده هر کار ممکنی در توان دارند برای حمایت از امارات متحده عربی، عربستان سعودی و سرتاسر منطقه خلیج فارس انجام دهند.

بیشتر از جهان