در صورت وقوع جنگ در اوکراین، گاز قطر جایگزین گاز روسیه می‌شود

واشنگتن در مورد اقدامات پس از حمله احتمالی روسیه به اوکراین، با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس گفتگو می‌کند

اروپا نگران است که درگیری بین روسیه و اوکراین موجب قطع جریان گاز به این قاره شود - AFP

با توجه به اینکه، پیش‌بینی می‌شود که جنگ بین روسیه و اوکراین موجب اختلال در عرضه گاز به اروپا شود؛ ایالات متحده در حال مذاکره با قطر و سایر صادرکنندگان بزرگ گاز است تا اقدامات اضطراری را در صورت نیاز انجام دهد.

به گزارش فایننشیال تایمز، مذاکرات با قطر و کشورهای عضو اتحادیه اروپا که برای تامین گاز طبیعی مایع از طریق دریا متمرکز بوده است. این اقدام پس از آن صورت گرفت که مذاکرات امنیتی بین واشنگتن و مسکو در این هفته پیشرفت زیادی نداشت. از این رو مذاکره برای تامین انرژی اروپا برای ایالات متحده فوریت پیدا کرد.

احتمال درگیری بین روسیه و اوکراین نگرانی‌ها را از تداوم عرضه گاز به اروپا افزایش داده است. آن هم در زمانی که اروپا در حال حاضر باقیمت‌های بی‌سابقه انرژی مواجه است. با این حال، مقامات هشدار دادند که هیچ «عصای جادویی» برای حل کسری انرژی در قاره‌ای که با بحران انرژی روبه‌رو است، وجود ندارد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا در این باره گفت: «ما در حال بررسی این هستیم که چه‌کاری می‌توان برای آماده‌سازی جهت مواجه با این رویداد انجام داد، به‌ویژه که در اواسط زمستان ذخایر اروپا کاهش می‌یابد.»

او افزود: «ما در این باره بحث کردیم که چه چیزی می‌تواند در بازار جابجا شود، چه چیزی می‌تواند کمک کند... چه چیزهایی می‌توانیم در صورت تشدید بحران آماده کنیم.»

 تنش بین غرب و روسیه به دلیل استقرار حدود صد هزار سرباز مسکو در مرز اوکراین افزایش یافته است. ایالات متحده تهدید کرده است که در صورت تهاجم روسیه، تحریم‌های شدیدی علیه این کشور اعمال خواهد کرد، در حالی که برخی کرملین را متهم کرده‌اند که از صادرات گاز خود به‌عنوان ابزار فشار استفاده می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی، هفته گذشته گفت که روسیه در زمان تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی، عرضه گاز به اروپا را متوقف می‌کند. این نگرانی وجود دارد که درگیری می‌تواند منجر به کاهش بیشتر در عرضه گاز به اروپا شود که با افزایش قیمت گاز موجب بحران و رشد هزینه زندگی و تورم شود.

 با وجود ذخایر گاز اندک اروپا، مقامات نگرانند که در صورت کاهش شدید صادرات روسیه، صنایع با قطع برق و مردم با قطع دستگاه‌های گرمایشی مواجه شوند.

این مقام ارشد در دولت جو بایدن اذعان کرد که قراردادهای موجود بین صادرکنندگان گاز «ال ان جی» و خریداران آسیایی می‌تواند تلاش‌ها برای فروش گاز به اروپا را پیچیده کند.

 او افزود: به‌طور مشخص روسیه در ماه‌های اخیر از گاز به‌عنوان اهرم فشار بر اروپا استفاده کرده و عرضه گاز را کاهش داده است. این وضعیت نتیجه نوسانات بازار نیست.

اتکای اروپا به گاز روسیه، تلاش‌ها برای ارائه یک جبهه متحد در برابر تهدیدات مسکو را پیچیده کرده است.

در حالی که اکثر ناظران انتظار دارند روسیه از قطع کامل صادرات خودداری کند، اما این نگرانی وجود دارد که مسکو همچنان عرضه را کاهش دهد، یا اینکه زیرساخت صادرات گاز در اوکراین ممکن است در اثر درگیری آسیب ببیند.

پس از اینکه بایدن در این هفته گفت اقدامات تنبیهی می‌تواند شامل توقف بانک‌های روسی از معامله با دلار آمریکا - ارز اصلی تجارت جهانی کالا - باشد، مدیران انرژی درباره تأثیر بالقوه تحریم‌های ایالات متحده هشدار داده‌اند.

یکی از مدیران صنعت انرژی گفت که اروپا به‌طور قطع در صورت بروز اختلال در واردات گاز از روسیه ممکن است نیاز به اقدام هماهنگ دولت‌ها برای تامین محموله‌های LNG از طریق دریا داشته باشد. در این صورت هم با قیمت‌های بسیار بالایی مواجه خواهد شد.

بیشتر از جهان